At det er mange flinke annonsører og markedsfører her til lands må det ikke være tvil om. Enkelte av dem, som Orkla og DNB, har nærmest blitt som institusjoner i norsk markedsføringssammenheng. Orkla har til og med laget sin egen Merkevareskole og alle markedssjefer i Norge ønsker nok innerst inne å gjøre som DNB gjorde for ti år siden og bryte med kommunikasjonen i kategorien og fremstå som modige.
Men de seneste ukene og månedene har vist oss at det jobbes godt også i andre markedsavdelinger.
De siste par månedene har det blitt delt ut flere markedsførings- og kommunikasjonspriser, og ser en på noen av vinnerne kommer det tydelig frem at det er flere som har utmerket seg i jobben det siste året. Det lover godt for Kampanjes nye kåring «Årets markedssjef» som i disse dager er i innspurten av innsendelsene (fristen går ut 1. april). I skrivende stund er nærmere 100 innsendelser sendt inn eller under utarbeiding, så juryen Kampanje har tildelt dette ærefulle oppdraget får nok å jobbe med. Det blir spennende å se hvor de lander.
Fredag var det klart for reklamebransjens store festkveld Gullblyanten, der landets reklamebyråer konkurrerer om å ha laget de mest kreative jobbene. Og kreativitet er viktig i markedsføringen. En rekke internasjonale og norske undersøkelser tar til orde for at kreative og prisvinnende kampanjer er mer effektive enn kampanjer som ikke vinner priser.
På Gullblyanten fredag var det særlig to arbeider som utmerket seg og det var Postens reklamefilm «When Harry met Santa» og Bufdirs kampanje «Tusen spørsmål til de tusen hjem».
Postens nesten fire minutters lange reklamefilm, der vi blir vitne til en gryende romanse mellom julenissen og hovedkarakteren Harry, har gått verden og skapt overskrifter og millioner av visninger langt utenfor Norges grenser. Men overskrifter i utlandet er mest gøy, viktigere er det at filmen gjør jobben med tanke på å fortelle om Posten som «en inkluderende og mangfoldig arbeidsplass» og et selskap som setter «likeverd og grunnleggende rettigheter høyt.»
Samtidig må Posten også følge opp dette i praksis, og selv om vi ser at Posten har blitt Pride-partner i 2022 vil vi se konkrete resultater på områder som mangfold og likestilling. 30 prosent andel kvinnelige ledere i hele konsernet er for lavt og bør være mulig å løfte (40 prosent bør være et minimum). Konsernledelsen skriker også etter en kvinnelige leder på i det minste ett av forretningsområdene selv om konserndirektøren er kvinne og det er 40 prosent kvinner i toppledelsen.
Men markedsføringen er det lite å utsette på og Posten-merkevaren er i ferd med å utvikle en karakter som vi er blitt bedre kjent med. Da er det også lettere å like Posten som merkevare, noe som kom til syne tidligere i år. Fredagens seier i Gullblyanten var bare en forlengelse av seieren tidligere i år i TV 2s reklamefilmkonkurranse Gullfisken (som er en popularitets- og likingkonkurranse).
Også i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) og i Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) har det over tid vært jobbet godt med kommunikasjonen. Atyp vinner hele fire gull for jobben «Tusen spørsmål til de tusen hjem» som de har laget for Bufdir for å løse mangelen på fosterhjem. Kampanjen, som gikk til topps i kategoriene «PR», «media», «effekt» og «aktivering», har til hensikt å få flere til å ta praten om det å bli fosterhjemsfamilie og så langt er det registrert en økning i antall henvendelser på hele 26 prosent til Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat).
I tillegg er det verdt å nevne hamburgerkjeden McDonald’s som de siste årene tatt et oppgjør mot flere fordommer knyttet til fastfoodkonseptet, og lagt seg på en svært modig markedsføringslinje som har resultert i kampanjer som «Stjel våre ansatte», «Ikke heng på McDonald’s» og en helt ny søppelkampanje som også treffer McDonald's hardt selv.
Denne helgen ble det også gull i reklamebransjens årlige kreativitetskonkurranse for kampanjen «Eyes on the fries» der McDonald’s advarer uoppmerksomme bilsjåfører og påpeker likheten mellom de gule veistripene og en pommes frites. Regnskapstallene til McDonald’s for fjoråret er fortsatt ikke klare, men jurybegrunnelser som så langt har fulgt med McDonald’s markedsføringspriser, går langt i å indikere både vekst i salg og markedsandeler. Det skjer i et svært konkurranseutsatt marked der McDonald’s ikke bare møter konkurransen fra Burger King, men også nye cafétrender og en økning i hjemlevering av mat fra aktører som Foodora og Wolt.
Flere annonsører og merkevarer kunne vært nevnt, men basert på årets første markedsføringspriser er det ingen tvil om McDonald’s, Posten og Bufdir markerer seg på den norske markedsføringshimmelen.
Vi gleder oss derfor til å kåre «Årets markedssjef» i mai.
Kommentér