- Det tar gjerne litt lenger tid enn man tror, sier Karl Philip Lund, interaktiv markedsfører og foreleser på Høyskolen Kristiania, som i Kampanje i 2011 spådde at lokasjonsbaserte spill og nytteapplikasjoner ville blomstre.

Da trodde han at det norske mobilspillet Inklings, som baserer seg på samme grunnprinsipp som Pokémon Go, hadde et stort potensial til å lykkes, men brikkene falt ikke på plass for det norske spillet. Fem år senere slår Pokémon Go alle rekorder og har skapt et spillfenomen man knapt har sett maken til.

- I 2011 hadde ikke alle smarttelefoner, og så var det tregere mobilnettverk, og man manglet den store merkevaren Pokémon. Det er mange innovasjonsstrømmer som nå har slått til, som merkevaren, teknologien og at markedet er modent for noe sånt, sier Lund.

- Har teknologien bare ventet på en stor merkevare?

- Ja, det kan virke sånn. Det er lettere å få oppmerksomhet rundt noe når du har en stor merkevare.

Les mer: Schibsted-sjef: - Har noe å lære av Pokémon Go

Kan brukes i markedsføring og undervisning
Han viser til læringsspillet Seek 'n Spell som et eksempel på hvordan teknologien også kan hentes ut. Der skal spillerne finne bokstaver og stave ord.

- Å bruke dette i undervisningen må være genialt. Det er også en gylden anledning til å komme i form for alle de som sitter inne. Her ligger det ganske store muligheter for treningssentre.

Lund tror heller ikke det tar lang tid før teknologien for alvor vil utnyttes i markedsføring.

- Google er kjente for å putte annonser inn i digitale flater, uansett hvor de finnes, så når mange millioner farter rundt i byen med blikket på mobiltelefonen sin, må det være genialt for bedrifter å annonsere der.

Norsk selskap på skattejakt
Én av de som håper Pokémon Go vil bane vei for en ny bølge med geolokalisert markedsføring, er Sverre Ringstad, gründer og daglig leder i The Clooger Company. De siste tre årene har han jobbet med utviklingen av appen Clooger, som tar i bruk samme teknologi som det populære mobilspillet. Forskjellen er at man i Clooger ikke jakter på digitale monstere, men på en «skatt» som en annonsør har lagt ut i nærområdet, for eksempel et gavekort eller en kupong.

- Vi så at brukerne flyttet seg over til smarttelefonen, men annonsekronene flyttet ikke etter, og det ble mer og mer åpenbart at det var et trøblete landskap man gikk inn i. Vi forstod at her måtte vi kommunisere med brukerne på en annen måte for å nå og involvere dem. Pokémon beviser for oss at vi tenker riktig om markedet og utnyttelsen av mobilteknologien. Hva om vi får de til å jakte på budskap, kontra at annonsører skal jakte etter brukere? Sier Ringstad.

Les også: Råder norske bedrifter til å kaste seg på Pokémon-bølgen

Clooger har gjennomført en rekke pilotprosjekter, blant annet med Amedia-avisen Hadeland, men til tross for at selskapet sitter på case-videoer med entusiastiske skattejegere fra Oppland, mer Ringstad mange annonsører har strevd med å forstå hvordan de kan bruke Clooger. Derfor slo Pokémon-feberen ned som en gavepakke.

- Vi bare tenkte: «Yes, dette er akkurat det vi gjør». Dette er nøyaktig det samme som vi har opplevd, Pokémon spiller på de nøyaktige samme emosjonelle strengene som Clooger. Vi klarer å engasjere og involvere brukeren, sier Ringstad.

Saken fortsetter etter bildet.

Drahjelp: Gründer Sverre Ringstad i The Clooger Company setter sin lit til at den enorme populariteten til Pokémon Go skal gi ny giv til teknologien bak egen app.

- Handler om metode, ikke teknologi
Nå håper han suksessen skal gi ny fart til eget selskap og sikter mot en full lansering til høsten.

- Denne teknologien er ikke ny, hvorfor tror du det har tatt så lang tid å få et gjennombrudd?

- Det handler om metoden, ikke teknologien. Det vi har gjort er å lage en metode som fungerer veldig godt. Vi klarer å få kundene over terskelen og inn i butikken.

- Pokémon Go har fått en enorm utbredelse, dere er ikke redde for at de vil komme dere i forkjøpet med kommersielle budskap?

- Selvfølgelig, trusler har vi overalt. De kan i prinsippet gjøre det, men jeg ser at de har tatt spillbiten så langt, og den appellerer til en litt isolert gruppe og ikke nødvendigvis til de aller mest kjøpesterke. Pokémon Go er uten tvil en spennende teknologi, men det er tvilsomt om selskapet vil tillate at andre kommersielle aktører får utnytte Pokémon-teknologien så optimalt som kommersielle aktører har behov for og ønsker, sier han.

- Men Pokémon Go forteller oss masse. For meg handler dette om brukermakt. Målet vårt er å tilfredsstille brukeren, og da kommer annonsøren, legger han til.