Reklamebyrået We Are Live kom som en kule inn på markedet for noen år siden og ble raskt kjent som byrået bak Coop-stuntet «The Secret Coffee Shop», som lurte Grünerløkka-hipstere til å drikke Coop-kaffe.

I dag jobber byrået med store merkevarer som Coop, Tine, Barilla og Diplom-Is som byrået nylige kledde ut i bunader til 17. mai. Men har også klart å vokse ut av dagligvaresektoren sammen med kunder som Colosseumklinikken, Huawei og Viaplay.

Selskapet har vokst kraftig siden starten i 2014, men når tallene for 2018 nå foreligger flater for første gang veksten i byråinntekt ut. Selskapet slår også av én snau million på resultat.

- Vi vokste ikke så mye i 2018 som vi gjorde året før det. Men vi er ikke i nærheten av å være mette, vi må bare vokse med riktig folk. Ambisjonen vår er å bli best i dette gamet, sier byråleder og reklamegründeren i We Are Live, Herman Mueller Stormyr, til Kampanje.

Byråinntekten endte som i fjor på rundt 42 millioner kroner, mens overskuddet gikk svakt ned fra 7,1 millioner kroner i 2017 til fjorårets 6,4 millioner kroner. 

I 2017 var til sammenligning veksten i byråinntekt på hele 30 prosent. 

Les også: Sterk vekst for We are live: - Begynner å bli noe mer enn sjappa på hjørnet

- Eventdelen er blitt noe mindre
We Are Live jobber hovedsakelig innenfor tradisjonell reklame, innhold, PR og event. Og selv om det var kaffeeventet på Grünerløkka som gjorde byrået kjent, er det reklame og innhold som vokser mest og det med hele 30 prosent i 2018.

- Eventvirksomheten er blitt noe mindre, men vi har gjort noen grep for å trappe opp innsatsen her. Men å bygge opp en posisjon innenfor reklame og kommunikasjon har krevd mye av alle de som jobber i We Are Live og det har gått litt på bekostning av eventbiten, sier han.

Han sier grunntanken til We Are Live er å bygge kompetanseområder under ett og samme tak og i ett og samme organisasjonsnummer det være seg reklame, innhold, PR, event og medier og distribusjon.

- Det å bygge sterke merkevarer handler om å bruke et bredt spekter av verktøy, der reklame- og kommunikasjon kun er et av dem. Vi jobber mye med å se på butikken til kunden og se hva vi kan gjøre av smarte grep for å drive frem vekst. Det er mye som skjer før du kommer til kommunikasjonen, sier han.

Han ser utviklingen så langt i år vitner om et 2019 som «ser greit ut».

- Det blir på linje med fjoråret, men vi har akkurat fått på plass flere på rådgiversiden, og dette skal styrke oss fremover. Veksten må komme som en konsekvens av etterspørselen fra kundene og at vi finner de rette menneskene. Begge deler må være på plass.

- Har du et inntektsmål eller tall på veggen?

- Ambisjonen er i hvert fall å bli best i Norge på det vi driver med og da må du være oppe i en viss størrelse for claime den posisjonen. Vi har et mål om å være på toppen av Byråprofil-listen. Det skjer kanskje ikke i løpet av ett eller to år, men der det største og mestvinnende byrået har holdt på i 20 år, så har vi holdt på i fire år, sier han.

- Vi er fortsatt en underdog
We Are Live ble stiftet av partnerne Herman Mueller Stormyr, Andreas Borgen og Christian Bernt og kom inn som et friskt pust og et ungt miljø i norsk reklamebransje. På slutten av fjoråret markerte reklamebyrået seg for alvor på Kampanjes store reklamekåring «Byråprofil», der Stormyr og resten av We Are Live-gjengen ble årets klatrer og seilte inn på en 6. plass på en liste med langt eldre konkurrenter.

- Tenker dere på dere selv som fortsatt «unge» og «nye»?

- Det er kanskje mer en følelse internt i selskapet. Men oppfatningen i markedet er nok fortsatt at vi er en underdog. Så skal det sies at vi er et ungt byrå med en snittalder på rundt 30 år. Skal vi vokse videre må det skje i riktig tempo i forhold til å ivareta kulturen. Vi ser fortsatt på oss selv som en utfordrer og en underdog, sier Stormyr.

- Er det en god merkelapp å sette på seg selv? 

- Det er vel fordeler og ulemper å være en underdog. Fordelen er at vi ofte blir tenkt på og involvert når kundene ønsker å tenke på noe nytt. Da ser de på oss som et friskt pust. Utfordringen er å være selvskreven i de fleste store pitsjene, sier han.

Vil ikke jobbe med betting
Han sier byrået opplever å bli invitert med inn i stadig flere pitsjer og av nye kunder byrået har hentet inn finner en Colosseumklinikken, Viaplay, Mills og Villa Paradiso Group.

- Pengespillreklame og reklame for forbrukslån diskuteres heftig for tiden, er det noen kunder dere takker nei til å overbevisningsgrunner?

- Vi avstår fra å lage reklame for bettingselskapene og for de mest aggressive forbrukslånsbankene. Det har vi tatt et klart standpunkt til internt i byrået, sier han.

- Hva med poltikk, det er snart valgkamp?

- Nei, det er ikke noe vi avstår fra å jobbe med.

Satser ikke på data
På en tid der stadig flere reklamebyråer enten oppretter egne performance og medieavdelinger eller slår seg sammen som Kitchen og Starcom og Try og WPP, er distribusjon fortsatt ikke noe stort satsingsområde for We Are Live som hadde en omsetning på 74 millioner kroner i 2018. 

- For små og mellomstore kunder gjør vi distribusjonen inhouse og jeg vil anslå at rundt ti prosent av omsetning er medieomsetning, sier han.

- Er det område man ser for seg å vokse?

- Det at vi har det inhouse, er nødvendig gitt den bransjeglidning vi har. Men det er ikke nødvendigvis et stort konkurransefortrinn gitt at de fleste nå tilbyr dette. Fortrinnet ligger fortsatt i at vi er et lite, kompetent og kreativt byrå som snur oss raskt og evner å løse kundens utfordringer godt. Jeg ser i dag ikke helt fordelen av å gå hardt inn i programmatiske kjøp, sier han.

Byrålederen i We Are Live er også av den oppfatning at han ikke vil gå all in på data utover «å være oppdaterte» 

- Det er ikke her vi kommer til å legge kruttet for å vinne. Kunden kommer til å sitte på mer av dette selv fremover. Kreativitet derimot, vil være vårt viktigste verktøy, i alle fagdisipliner.

Reiser ikke til Cannes
Om bare noen uker samler de fleste norske reklamebyråene seg på Croisetten i Cannes for å delta i reklame-VM og møte bransjekollegaer på den franske middelhavsbyen. Stormyr sier det ikke er «hans arena».

- Det er fantastiske reklamejobber som blir vist i Cannes, men det finnes andre arenaer jeg prioriterer. Hva gjelder selve prisutdelingen er ikke dette noe vi har prioritert enda, vi må først evne å sparke ordentlig fra oss på den norske arenaen, da er det Anfo Effekt sammen med Gullblyanten og Byråprofil som gjelder.

- Reiser du til Cannes?

- Nei. Jeg får større utbytte av SXSW.

Her ser du tallene til We Are Live for 2018. Alle tall i MNOK. 

We Are Live 2018 2017 Endringer i prosent
Omsetning 73,6 68,8 + 7
Driftsresultat 6,4 7,1 - 10
Resultat før skatt 6,4 7,1 - 10