I en ny og påkostet reklamefilm som reklamebyrået Publicis Italia har laget for det italienske klesmerket Diesel, hylles det «uperfekte» (flaws på engelsk, red anm). Filmen heter «Go with the flaw», og blir nå hyllet av bransjemedier verden over.
I det som skal være modeller og skuespillere som på mange måter er uperfekte, må sies at menneskene i reklamefilmen er «lettere uperfekt» heller enn «veldig uperfekt».
At en storannonsør som Diesel på denne måten forsøker gjøre noe for skjønnhetsidealet i verden, stiller Alexander Gjersøe i SMFB seg kritisk til.
- Det er en utvilsomt en imponerende og fet produksjon. Med det sagt, så tenker jeg at å hylle det uperfekte vel allerede er å betrakte som en klisjé innen markedsføring, og det er ikke lengre spesielt oppsiktsvekkende med merkevarer som prøver å skille seg ut gjennom å utvise ulike former for samfunnsansvar eller sunne holdninger. Det er ikke feil å gjøre noe bra, men da koker det ned til troverdighet. Og at Diesel med denne filmen gjør noe for skjønnhetsidealet i verden, føles omtrent like holdbart som at kullsyren til Pepsi får det politiske engasjementet til å boble i Kendall Jenner, sier Gjersøe til Kampanje.
Se filmen her: (Artikkelen fortsetter etter filmen)
Hos SMFB synes ikke kreativ Alexander Gjersøe at Diesels forsøk på å ta et oppgjør med skjønnehetsidealet i verden fungerer spesielt godt. Foto: SMFB
At Diesel med denne filmen gjør noe for skjønnhetsidealet i verden, føles omtrent like holdbart som at kullsyren til Pepsi får det politiske engasjementet til å boble i Kendall Jenner.
- To deilige minutter med film
Også partner Janne Espevalen i Anorak tar forbehold, men hun er samtidig betydelig mer entusiastisk.
- Filmen kan sikkert kritiseres for å være litt pretensiøs og for at enkelte flaws kanskje egentlig ikke er flaws. Men det gidder jeg ikke å bruke tid på. Jeg synes dette var to deilige minutter med film. Fine bilder nydelig akkompagnert av Edit Piaf. Også synes jeg det er et fint grep å binde sammen filmen med de gamle negativene, sier Espevalen.
Musikken i reklamefilmen er et utradisjonellt valg med den franske klassikeren «Je ne regrette rien» med Edith Piaf.
Filmen ble først omtalt av Adweek.
Janne Espevalen i Anorak liker den nye Diesel-reklamefilmen. Men har en innvending; - Filmen kan sikkert kritiseres for å være litt pretensiøs, sier hun til Kampanje. Foto: Anorak
Kommentér