Barbie-filmen knuste forventningene og spilte inn 155 millioner dollar i billettinntekter i USA og Canada bare i åpningshelgen. Her hjemme har over 105.000 nordmenn løst inn billett til filmen. Ingen annen film har hatt høyere premieretall så langt i år, verken der eller he.

Les mer: Milliardhelg for «Barbenheimer» – rosa og grått gir gulltall for kinoene

Suksessen har ikke kommet helt av seg selv. Ifølge Variety har filmen om den 64 år gamle merkevaren et budsjett på hele 1,5 milliarder kroner. Summen er ikke blitt bekreftet av Warner Bros.

Markedsføringskampanjen til «Barbie» har blant annet inkludert et eget Barbie-cruise, et «drømmehus» som kan leies på Airbnb, store mengder rosa klær, et lydspor med artister som Dua Lipa og Billie Eilish og - naturlig nok - Barbie-dukker basert på skuespillerne i filen

I et intervju med Variety avviser global markedsføringssjef Josh Goldstine at de har hatt et ekstraordinært høyt budsjett. Han mener de har hatt «en ansvarlig pengebruk».

- Grunnen til at folk tror vi brukte så mye er at det er så allestedsnærværende. Det er en kombinasjon av betalte medier og at mange samarbeidspartnere ville leke med oss. Fordi vi traff tidsånden, har det skapt et inntrykk av at vi har brukt veldig mye penger, sier han.

Filmstudioet oppdaget raskt at motebransjen var på deres side. Dermed var trenden «Barbie-core» født, og det lenge før filmen hadde premiere.

- Merkevarer ønsket å være en del av dette fordi de så at filmen var på vei inn i populærkulturen på en veldig dynamisk måte. Det begynte å ligne mer på en bevegelse enn en markedsføringskampanje, sier Goldstine.

Filmen har i tillegg fått drahjelp av sosiale medier-fenomenet «Barbenheimer» som spiller på at de tilsynelatende diametralt forskjellige filmene «Barbie» og «Oppenheimer» hadde premiere samme helg.

Markesføringssjefen forteller at de bevisst benyttet seg av en strategi der de slapp små biter fra filmen som skulle stimulere praten i sosiale medier.

- I hver kampanje er det elementer av fortjente medier og betalte medier. Vi mente denne merkevaren hadde muligheten til å genere spennende fortjente medier. Noen av valgene vi tok var for å stimulere det. Så begynte det å leve sitt eget liv, sier Goldstine.