2014 ble et solid år for Monster Entertainment, som står bak noen av Norges mest kjente og mest sette tv-produksjoner som «Skal vi danse», «Stjernekamp» og tidligere også «Idol» og «Norske Talenter». Produksjonsselskapet hadde en omsetning på 282,8 millioner kroner og et resultat før skatt på 30,2 millioner kroner, ned fra 33,9 millioner kroner i 2013.

- De siste årene har vi ligget stabil med tanke på omsetning, og vi ligger ganske stabil fra 2013 til 2014. Det er vi kjempefornøyd med, sier administrerende direktør Ingvild Daae i morselskapet Monster, som igjen er en del av Nice-gruppen i MTG.

Les også: Monster kan miste store tv-oppdrag

Resultatnedgangen på drøye tre millioner kroner mener hun er innenfor naturlige variabler.

- Det handler om utvikling, og særlig i Scripted satset vi veldig mye på utvikling i 2014.

Satser på drama
Monster har skilt ut dramaproduksjonene i et eget selskap, kalt Monster Scripted. Dette selskapet hadde en omsetning på 23,7 millioner kroner i 2014 og et underskudd på 1,6 millioner kroner før skatt. Monster Scripted har blant annet produsert «Meglerne» for TV 2 og «Kanal Valen» for TVNorge, og står nå på trappene med dramaseriene «Nobel» og «Unge Lovende» for NRK.

- De som jobber med drama vet at det er langsiktig og at det tar mange år før man ser resultater. For oss har dette vært en prosess der man har satset sakte men sikkert år etter år. Drama er veldig viktig for oss, og der gjør Håkon Briseid og Bård Fjulsrud en kjempejobb.

- Er det lavere marginer på drama- enn på underholdningsproduksjoner?

- Det er veldig stor risiko knyttet til å produsere store dramaproduksjoner, men samtidig er det ganske stor risiko å produsere helt nye underholdningskonsepter også.

- Hvilke programmer er de mest lønnsomme for dere?

- Det kommenterer vi ikke, men alt vi produserer nye sesonger av er viktig når det kommer til lønnsomhet. Det gjør at vi få en kontinuitet og beholder folk, sånn at vi kan utvikle selskapet videre. At vi lykkes med egenproduksjoner er det aller viktigste.

Mistet store konsepter
Samtidig har flere av Monsters lengstlevende produksjoner forsvunnet ut av stallen etter at rettighetshaver Fremantle har etablert eget produksjonsselskap i Norge. Disse er «Idol» og «Norske Talenter». Når sistnevnte sendes på TV 2 i høst, er det for første gang med Fremantle, og ikke Monster, bak spakene.

Som Kampanje tidligere har skrevet, kan dette være snakk om oppdrag på 70 millioner kroner i året.

Les mer: Monster kan miste store tv-oppdrag

- Dette er det første året siden 2003 at dere verken har «Idol» eller «Norske Talenter» i produksjon. Hvordan har dere rigget dere for et liv uten dem?

- Vi har visst at disse produksjonene ville forsvinne i halvannet år. Vi kjenner både på det og på at det er en spenning i hele bransjen om hva man skal satse på og ikke satse på. Jeg er veldig enig med Pål Kruke Kristiansen at 2015 blir et spennende år for alle. Jeg tror totalen for Monster vil bli ganske likt, og det er det viktigste for oss, men vi må være rigget for at Monster Entertainment produserer mindre og at Scripted produserer mer.