Året 2023 begynner å ligne et «annus horribilis» for norsk reklamebransje. Enda er det ikke mulig å sette to streker under svaret med tanke på økonomiske resultater, men med rekken av konkurser, permitteringsvarsler og sviktende etterspørsel etter kreativ kommunikasjon, er det liten tvil om at det er tøffe tak i reklamebransjen om dagen. Denne uken toppet det seg med konkursen i SMFB Dinamo som den siste i rekken av byråer som har gått over ende.
En fersk måling som Kreativt Forum har gjennomført, viser at halvparten av byråene i bransjen forventer at 2023 blir et tøft år, og enda vanskeligere enn 2022. Det kan gi grunn til bekymring. En gjennomgang av de 25 største, norske reklamebyråenes regnskapstall for 2022 viser nemlig at markedet for kreative tjenester bremset kraftig opp allerede under fjoråret.
Omtrent halvparten av Norges 25 største byråer taper penger eller går i break even.
En av dem som har vært med på både oppturer og nedturer i norsk og internasjonal reklamebransje, er Nord DDB-lederen Eddie D’Sa. Han har tidligere jobbet i flere Omnicom-byråer både i Norge og utenlands, i tillegg bygget han også opp suksessbyrået Naked som han ledet i mange år. Etter at han kom inn i bransjen på midten av 1990-tallet har det vært en rekke økonomiske prøvelser; dot.com-boblen, finanskrisen, korona og nå krig i Europa med påfølgende energikrise og skyhøy inflasjon.
- Hvor ille blir det denne gangen?
- Signaler som inflasjon, renter og boligmarkedet samt de du nevner, peker alle mot tøffe tider i vente. Vi ser også at de norske og globale avisoverskriftene ikke blir bedre, sier Eddie D'Sa til Kampanje.
Ser en på Kampanjes liste over landets 25 største reklamebyråer har følgende 11 reklamebyråer enten et underskudd eller går break even (definert som overskudd under én million kroner): Anti, Anorak, Apriil Reklame, Hyper, Dinamo, Atyp, Aptum, SMFB, Per Høj, HK og Good Morning Naug,