Gullruten inviterer til 20- årsfest i Bergen i mai med sterkere innhold bak den gyllne ruta enn noensinne før. De som kjemper om prisene er produksjoner som møter publikum gjennom lineære sendinger, på tradisjonelle kringkasteres nye spillere og via reine nett-tv-plattformer. Å be om en direkteadgang til en pris for de som lager nett-tv er å gå baklengs inn i framtida fordi det er innholdet som vinner, ikke dingsen vi ser det på.

Dette innlegget er et svar på Christina Parkers kommentar: - Vil Gullruten snu før solen har gått ned over tv-bransjen?

I dag kl. 13 i Østbanehallen får spente seere, journalister og alle andre vite hvem som er nominert til Gullruten. I forrige uke diskuterte 88 jurymedlemmer i 14 ulike juryer hvem som er mest prisverdige av de mange påmeldte produksjonene. Jeg var med i flere jurydiskusjoner som administrator og ble særlig imponert over at produksjoner med veldig ulikt utgangspunkt i budsjett, målgruppe og plattform vurderes på likefot der deres premisser for å levere og å produsere har vært diskutert av kyndige jurymedlemmer. Juryene har alltid jakta på én ting; hvor er det beste innholdet?

Christina Parker i Splay ba for litt siden Gullruten opprette en egen pris for nett-tv. Styret i Gullruten har hatt møter med Parker og Splay tidligere og kommet til at ideen deres ikke er god nok. Vi ønsker ingen pris reservert til én spesiell distribusjonsform, vi vil la innholdet, leveransen og kvaliteten vinne – uavhengig av hvor du så det. Parker og Splay sparker inn åpne dører når de peker på lineær tv-sending som en elefant i rommet. Sjøl om overraskende mange ser innhold hos NRK, TV2, TV Norge og TV3 via deres daglige sendinger på tv-en i stua med fjernkontollen som nærmeste hjelpemiddel, er det ingen i bransjen som handler som om lineær-tv er framtida for norsk innhold.

Kringkasterne aler opp nye arbeidshester og nye aktører kommer til. Bedre spillere, flere produksjoner som slippes på nett før de dukker opp lineært, utforsking av episodestruktur med mer er hverdagen i norsk tv, enten publisisten er et kringkastingshus, et avishus eller noe annet. Aldri har det vært brukt mer penger på norsk innhold.

Årets påmelding til Gullruten er på et historisk høyt nivå i kvantitet og kvalitet, noe som er hyggelig å vise til når vi i vår skal feire 20 års jubileum. Vi ser gjerne flere produksjoner med førstegangsvisning på nett på påmeldingslistene. Der kjemper de om et tjuetalls priser basert på hva de gir publikum og bransje. Nett-tv-produksjoner er blant de historiske nominerte og vinnerne av Gullruten og i den neste 20-årsperioden er de trolig helt dominerende.

I dag får vi juryens vurdering av hvem som er de fire beste i hver Gullruten-kategori. Det er innholdet som bestemmer.