NRK har tapt seerandeler til sine kommersielle konkurrenter hver måned siden TV 2 begynte med sine OL-sendinger fra Sotsji i februar i år. Nå har tålmodigheten tatt slutt, og allerede 1. januar har NRK ryddet sendeskjemaet for «Anno» - NRKs største realitysatsing noensinne til en pris på 33 millioner kroner.

Deretter følger NRK opp med nye episoder av storsatsingen de to påfølgende dagene, fredag 2. og lørdag 3. januar.

- Dette er jo vidunderlige tv-dager. Folk har fri, de har ro i kroppen og vi ønsker å servere våre fine programsatsinger helt på starten av nyåret, sier prosjektredakør Unni Ødegård i NRK til Kampanje.

Da dramaserien «Mammon» hadde premiere 1. januar i år, satt én million nordmenn klistret foran tv-skjermen. Ødegård tør ikke spå om seertallene på «Anno» kan nå samme nivå.

- Jeg skal ikke ta noen tall i min munn. Dette er et helt nytt konsept for NRKs publikum. For oss er det viktig at konseptet treffer og at innholdet vi lager gir publikum en opplevelse av spenning, underholdning og læring. Dette er vanskelig å forutsi, men vi gjør noe nytt og det er spennende på alle måter.

Forstår «Farmen»-sammenligning
«Anno» er utviklet av Strix i samarbeid med NRK, og har NRK Hordaland som medprodusent. I likhet med «Farmen», skal deltakerne i «Anno» reise tilbake i tid for å lære seg å leve som sine forfedre, men denne gangen er det byen, nærmere bestemt Bergen, som er settingen, og ikke bygda.

- Er det «Farmen» som har vært inspirasjonen?

- Det som er vår inspirasjon er at publikums vaner er i endring og de vil ha mer av det innholdet de liker. Én gang i uken er ikke alltid nok. Det andre som har inspirert oss til å gjøre Anno er at historien om byen ikke er fortalt. Folk er de beste historiefortellerne, og i Anno er det våre deltakere som er historiefortellerne. Jeg forstår at sammenligningen kommer, men jeg tror seerne vil forstå at dette er noe annet, sier Ødegård.

Møtes igjen
Allerede lørdag 3. januar møter NRK konkurranse fra TV 2. Da er det premiere på TV 2-suksessen «Hver gang vi møtes». Dette blir den fjerde sesongen av serien, som opplevde dårligere seertall enn forventet da den ble sendt i mars i år. I 2015 er serien altså flyttet helt til starten av januar.

- Vi starter tidlig med noen ting, men vi har en lang sesong og det blir flere bølger med lanseringer utover våren. Vi skal ha et godt og bredt tilbud til våre seere gjennom hele våren, sier programdirektør Jarle Nakken i TV 2.

«Hver gang vi møtes» møter beintøff konkurranse allerede fra første sending, ikke bare fra «Anno», men også fra «Mesternes mester», som samlet over én million seere i fjor.

- Det er alltid sterk konkurranse fra konkurrentene. Vi må ha fokus på våre programmer og så registrerer vi at NRK legger mye penger og store produksjoner tidlig i sitt skjema. For vår del er ikke januar den aller viktigste kommersielle måneden, men det er viktig at vi er godt til stede med et bredt tilbud til våre seere, sier Nakken.

TV 2 fortsetter januar-premierene «Fjellflørt» mandag 5. januar, Stian Blipps nye program «Mitt dansecrew» fredag 9. januar og Truls Svendsen-programmet «Tjukken og lillemor» søndag 11. januar.

- Har vært eid av NRK
Forhandlingssjef Dag Ormåsen i Starcom forteller at starten på året tradisjonelt har tilhørt NRK.

- Dagene rett etter nyttår har tidligere vært eid av NRK, men TV 2 har kjørt en strategi i noen sesonger om å strekke tv-sesongen. Vi ser at mange annonsører går på tidlig etter nyttår, selv om de store vinduene for dagligvare er litt lengre ut på året. Det er viktig med tanke på å få en god start, sier han til Kampanje.

Han tror «Hver gang vi møtes» vil bite bedre fra seg til neste år, men spår tøff konkurranse.

- «Hver gang vi møtes» fikk ikke like gode tall i fjor som tidligere. Jeg personlig synes casten ser mye sterkere ut i år. I år har de virkelig fått mange folkekjære artister, alt fra OnklP til DDE. «Mesternes mester» er også et konsept som holder seg godt. Det blir knalltøff konkurranse, sier han til Kampanje.

- Spørsmålet er hvor godt «Anno» vil fungere på NRK. Det virker som NRK med det programmet går over til det som tradisjonelt har vært de kommersielle tv-kanalenes land, for å trekke flere og yngre seere, legger han til.