Konkurransen mellom tv-kanalene er i ferd med å tilspisse seg denne høsten, og det viktigste virkemiddelet er norsk innhold. Derfor sendes det også rekordmange egenproduksjoner dette året. Kampanje kjenner til at TV 2 alene bruker 500 millioner kroner på å kjøpe inn norsk innhold. TVNorge og TV 3 bruker rundt halvparten hver og NRK har en ambisjon om å sette bort et par hundre millioner kroner til eksterne produsenter.

Den totale omsetningen i tv-produksjonsmarkedet nærmer seg dermed raskt rundt én milliard kroner, og markedet slik Kampanje kjenner det vokser med rundt ti prosent årlig.

Avtroppende programdirektør i TV3 og Viasat 4, Trygve Rønningen, har en klar formening om hvem som er de store vinnerne i denne konkurransen.

- Det er i hvert fall to klare vinnere. Det er Klondyke for tv-produsenter, som har mye å gjøre. Men den største vinneren er tv-seerne som kan bade i norske kvalitetsserier, sa Rønningen til Kampanje i går.

Les mer:

- Klondyke for tv-produsenter

Toppsjef Lasse Hallberg i Rubicon, som blant annet står bak «Spesialenheten» på TV3, avkrefter derimot at det for tiden er ville tilstander i den norske tv-produksjonsbransjen.

- Det er veldig mye å gjøre og veldig mange norske produksjoner. Dessverre avspeiles ikke det på bunnlinjen. Det er tøff konkurranse og kamp i begge ender. Tv-kanalene vil ha flere produksjoner til mindre penger, og samtidig har Filmforbundet til dels noen urealistiske krav når det gjelder lønnsnivåer. Det er tross alt et fåtall kunder, og mange produksjonsselskaper. Trygve Rønningen og TV3 har for eksempel med «Spesialenheten» fått et høykvalitativt drama til en meget lav kostnad, sier Lasse Hallberg til Kampanje.

Hallberg sier imidlertid at man i Rubicon er fornøyde til tross for bekymringen for at prisene presses nedover.

- Vi er kjempeglade, fordi vi elsker å lage tv. Men på sikt kan man likevel ikke lage tv om man ikke klarer å investere for fremtiden, sier Hallberg.

- Er dere fullbooket?

- Nei, det handler også om å kunne si nei når man innser at man ikke kan lage tv som holder den kvaliteten man ønsker til en for lav pris. Da sier vi heller nei takk, og så får noen andre ta det i stedet.

- Tøft marked
Heller ikke Trond Kvernstrøm i Monster, som produserer tv-serier som «Idol», «Gøy på landet» og «Senkveld», vil gå med på at norsk tv-bransje har nådd en gullalder.

- He, he, nei, jeg vil ikke si det er Klondyke. Det jeg vil si er at det virker som det er mye oppdrag i markedet. Både TV 2, TVNorge og TV3 og NRK satser friskt. Men det er ikke sånn at det er veldig mye penger og mye inntjening. Det er fortsatt et tøft marked med en hel del produksjonsselskaper, sier han til Kampanje.

- Men det er bedre tider?

- Både ja og nei. Jeg vil ikke si at det er bedre tider nå enn det var i 2005, fordi det er begrenset hva man kan ta på seg. Alle har en viss form for begrensing. Vi er inne i en periode med mye oppdrag, men jeg tror ikke vi vil komme til Klondyke i et norsk tv-marked.

- Vil dere overgå fjoråret i omsetning?

- Vi har ingen ambisjoner om det. Vi gjorde ekstremt mye i fjor, så jeg tror nesten ikke det altså.

Lønnskonflikt
Det er bare noen uker siden produksjonsselskapenes interesseforbund, Produsentforeningen, gjorde seg ferdig med høstens forhandlinger med Filmforbundet. Partene ble ikke enige om minstelønn for tv-arbeiderne, og konflikten endte hos Riksmekleren. Der unngikk de en streik blant tv-arbeiderne, men fortsatt gjenstår det krav fra begge sider.

Les mer:

- Blir krevende prosesser fremover

- Kan gode tider for produksjonsbransjen gjøre at konflikten med Filmforbundet tilspisses?

- Jeg føler ikke at vi har vært i en konflikt. Vi har hatt et sunt samarbeid og har iverksatt et avtaleverk. At det er mye å gjøre i markedet er egentlig bra for alle. Både for produksjonsselskapene, tv-kanalene og norske tv-seere. Det må vi alle glede oss over. Vi har jo ikke noen garanti for det vil vedvare, sier Kvernstrøm.

Lasse Hallberg er på sin side likevel bekymret for at lønnskravene i verste fall vil presse produksjonene utenlands.

- Det er jo klart at dersom urealistiske krav gjør at konkurransen fullstendig vannes ut, kommer andre til å overta produksjonene. Enten gjør kanalene det internt, ellers vil produksjonene flyttes ut og lages i andre land. Flere av tv-kanalene har utenlandske eiere, som igjen har produksjonsselskaper i andre land. De kan raskt legge sine produksjoner der. Man må ikke skyte seg selv i foten. Vi er tross alt et høyprisland, og et land med liten befolkning. Det er ikke en åpenbar Klondyke her. Det er ikke bare å gå inn og hente penger.