Amerikanske Eminem er en av de meste kjente artistene som benytter seg av produkter han er fan av. Han sverger til Casio og armbåndsuret G-Shock som han opptrer med i alle sammenhenger. I forbindelse med 30 års jubileet til G-Shock på tampen av 2013, markedsførte Casio en egen Eminem-branded klokke.
Hiphop-artisten har solgt over 155 millioner album, ifølge US Nielsen SoundScan og har en enorm fanskare som naturlig nok er en interessant potensiell kundegruppe for Casio.
- Vanligvis oppstår ideene på merkevarenes premisser. For oss er det langt mer naturlig at artistene og ideene kommer først. Alt må henge sammen. Får vi til en delingsverdi for alle parter, blir samarbeidet garantert bra, forklarte Kim Thorvaldsen under et fagseminar på årets Bylarm.
Han leder det nystartede markedsføringsbyrået Klang og holdt innlegg om filosofien bak ulike reklamekampanjer innen musikkbransjen sammen med Simen Idsøe Eidsvåg i Haaland, Eidsvåg & Strøm (HES) og Jens Petter Aarhus i Anorak.
Et mylder
Under Bylarm er ett av de viktigste temaene under fagseminarene hvordan musikkbransjen kan skape oppmerksomhet i mylderet av band og artister. Tilbudet av musikk og utøvende musikere har aldri vært større, noe som fører til en ekstrem fragmentering og mye støy.
Det dreier seg ikke bare om å bruke kjendisstatusen til å lansere egne merker (Shady LTD er Eminems klesmerke og ble startet opp i 2003), men å finne de rette samarbeidspartnerne med et omdømme artistene kan stå inne for. Det gjelder både kjente artister, men ikke minst de mer ukjente bandene.
- Hvilke merkevarer kan jobbe mot musikkbransjen med troverdighet? Jo, Converse er en av dem. De satte opp et «One song»-konsept hvor de hentet inn musikere fra tre ulike sjangre for å spille inn én sang i regi av Converse, forteller Thorvaldsen. Converse, som vel er mest kjent for fritidssko, har til og med lansert sitt eget platestudio i Brooklyn, New York i 2011. På Converse Rubber Tracks kan lovende band bestille tid i platestudio for gratis innspillinger
Brannstasjonen og artisten
Finnes det så noen lokale eksempler?
Trioen Thorvaldsen, Eidsvåg og Aarhus trakk i seminaret frem Oscar Danielson, en svensk trubadur med gode relasjoner til Norge. Da Smestad brannstasjon i Oslo skulle rives i 2013, benyttet Telenor gjennom en kampanje fra Try anledningen til å hyre inn Danielson for å promotere «HD Voice», en funksjon som fjerner bakgrunnsstøy.
Mens rivingen pågikk, stilte visesangeren seg foran stasjonen mens lyden av boring og hamring dundret rundt ham. Med gitaren og en HD voice-mobil på stativ, sang han i mobil til et studio hvor en annen HD voice-mobil tok imot sangen.
Det ble også gjort forsøk på å overføre gitarlyden, men gitaren ble registrert som bakgrunnsstøy, og fjernet.
For Danielson var dette en mulighet for å nå ut til et bredere publikum med musikken. Det ble gjort uten at det gikk på bekostning av kredibilitet for veteranen.
- Dette skjedde på artistens premisser. Oscar Danielson nådde ut til hele Norge i denne filmen, og han brukte muligheten som springbrett for en større karriere, sier Thorvaldsen.
Kommentér