Hele den norske produksjonsbransjen innenfor tv og film var denne uken samlet på Farris Bad i Larvik for å diskutere bransjen og utfordringene i mediemarkedet.  Der ble det blant annet vedtatt fem nye mål som skal bidra til å styrke og løfte den norske produksjonen av tv-drama.

De fem målene er:

  • Befeste drama som næringen som styrker norsk språk og kultur
  • Doble antall minutter norskprodusert tv-drama
  • Vinne «Emmy» og «Prix Europe» for beste tv-drama
  • Norge best i Norden (best nasjonal TRP)
  • 100 millioner kroner i friske penger fra verdikjeden og insentivordningen

- Realistiske mål
- Det er ambisiøse mål men også realistiske slik vi ser det. Samtidig vet vi at det vil kreve mye hard innsats når vi sier at vi skal doble antall minutter. Flere må da bestille norsk tv-drama og det kan være både aktører vi vet hvem er og aktører som i dag ikke bestiller også må vi ha flere billigere produksjoner, sier lederen av Virke Produsentforeningen Thorbjørn Urfjell til Kampanje.

Sjefen for Produsentforeningen har ikke gode tall på hvor mange minutter som produseres i dag og at det er noe de vil jobbe med for å få oversikt over. Men i dag produseres det rundt 20 norske dramaproduksjoner i løpet av et år og som vises på NRK, TV 2, Discovery og etter hvert har også MTG meldt seg på i dramakampen.

- Jeg kan ikke si et nøyaktig tall på antall minutter, men det er større enn det har vært før selv om vi kanskje ser en liten dipp i 2017. Vi har fire bestillere i dag også er det noen som har oppgang og andre en nedgang, sier han.

- God stemning:

- Det er en god stemning blant tv-produsentene og selv om vi jobber i en konkurranseutsatt bransje er det optimisme, sier lederen av Virke Produsentforeningen Thorbjørn Urfjell.

- Må få inn flere bestillere
Med tanke på spareprosessene i TV 2 der kanalen skal spare 350 millioner kroner innen 2020 og 177 faste årsverk skal nedbemannes, er det liten tvil om hvem som kanskje har dratt inn litt på pengebruken.  Men i tillegg til at tv-kanalene må bestille mer, vil Virke Produsentforeningen som huser noen av landets største tv-produksjonsselskaper som Rubicon, Nordisk Film, Monster og Strix, også jobbe for å finne nye finansieringskilder. Et av tiltakene er «å få tilgang på ny finansiering» og det i størrelsesorden 100 millioner kroner fra både tv-distributørene som Canal Digital, Get og RiksTV og penger fra den statlige støtteordningen for film og tv-produksjoner.

- Vi må få inn flere bestillere. Her har vi sett at aktører som Viaplay kommer inn, men vi må se enda flere bestillere fremover også må vi ha tilgang på ny finansiering, det vil si finansiering utenfor de som finansierer i dag, sier han.

- Målet om å vinne Emmy har stått før?

- Ja, vi hadde et mål om å vinne Emmy og det klarte vi også. Men nå handler det om å fortsette og øke kvaliteten på norsk  drama og derfor sier vi at vi skal vinne en Emmy i kategorien «Beste tv-drama» og den samme i klassen i Monaco i Prix Europe.

- Også vil dere bli best i Norden. Hvorfor er det viktig?

- Det er naturlig å sammenligne oss med de andre nordiske landene og er du best i Norden er du også i toppen internasjonalt, sier han. 

- Blir du skuffet hvis dere i 2022 ikke har klart disse målene?

- Ja, det blir jeg. Men det kan også hende at vi må justere målene underveis enten fordi vi har oppnådd dem eller for forholdene har endret seg. Men i det kikkertsikte vi hadde på Farris Bad hvor vi så rett ut i havet så er disse fem månene den beste kvalifiserte gjetningen vi kan ha, sier Thorbjørn Urfjell.