Selv om tre andre nordmenn har sittet i de såkalte shortlistjuryene og juryert hjemmefra, er Try-kreatør Øystein Halvorsen den eneste nordmannen som har fått plass i juryrommet i Cannes der prisene deles ut.

Han har juryert i kategorien «Print & Publishing» som offentliggjorde sine resultater mandag.

- Når man sier at man skal sitte i print-juryen, så tenker mange på den klassiske printannonsen. Det har vært noen av de også, absolutt, men det er veldig mye forskjellig, sier Halvorsen til Kampanje.

- Kategorien heter jo «Print & Publishing», og det rommer veldig mange publikasjoner, bokstavelig talt, i tillegg til den superenkle printannonsen uten bilder, som et ytterpunkt.

Print-juryen delte ut både gull og sølv til Try for to ulike Ikea-arbeider. Ettersom Try var med i diskusjonen da Grand Prix-vinneren skulle kåres, fikk ikke Halvorsen ta del i denne.

Les mer: Try-team gjentar suksessen i Cannes - får gull for Ikea-kolleksjon

- Satt der ganske lenge
Han forteller at det var litt spesielt å sitte på gangen sammen med jurypresident Ali Rez, som til daglig jobber som kreativ direktør i Impact BBDO i Dubai. Det var dette byrået som til slutt gikk helt til topps.

- Jeg var jo faktisk så heldig at jeg ble sendt på gangen, for alle gullvinnerne var jo med i diskusjonen. Jeg satt der ganske lenge, så jeg regner med at diskusjonen var ganske tøff, sier Halvorsen.

Jurypresidenten har fortalt Kampanje at Ikea-kampanjen var en av tre som stod igjen helt til slutt.

- Jeg tror nok ikke Ikea var nærmest av de andre, men den var absolutt der oppe, legger Halvorsen til.

Se vinnerintervjuet med Try-teamet Eirik Sørensen og Caroline Riis her:


- Veldig strenge regler

Halvorsen gleder seg over at byrået hans markerte seg så sterkt i denne kategorien.

- Det er kjempegøy. Det blir jo veldig god stemning i rommet når folk skjønner at man har en jobb med.

- Hvordan er det når byrået ditt har arbeider i kategorien du skla juryere?

- Der er jo reglene veldig strenge, og da må man ut på gangen når den skal diskuteres. En av jurymedlemmene er global sjef for Garnier i Dentsu-systemet og det gjorde at hun måtte ut på gangen hver gang en Dentsu-jobb skulle diskuteres. Hun måtte mye på gangen, sier Halvorsen.

Les mer: Henter sin første «voksenpris» i Cannes Lions: - Fantastisk deilig

- Får mye kred
Han har likevel en klar formening om hvorfor jurykollegaene likte Ikea-kampanjen «The Life Collection» så godt.

- Jeg tror det går mye på ærligheten og autentisiteten. At den føles ekte. Den er modig i Norge, men jeg tror den føles enda modigere internasjonalt. Man får mye kred for å tørre å ta tak i noen litt vanskelige temaer, sier han.

Norske byråer har sendt inn 119 bidrag til årets konkurranse. Det er en markant nedgang fra i fjor, da det ble sendt inn 156 bidrag fra Norge.

- Hva tenker du om at det er færre norske byråer som sender inn til Cannes?

- Det handler jo mye om økonomi, og jeg synes det er veldig dyrt å sende inn og være her. Så jeg skal ikke si at flere burde være her, for det må nesten bli opp til hvert enkelt byrå.

- Ikke min personlige favoritt
Grand Prix-vinneren ble den libanesiske avisen Annahar, som er laget av jurypresidentens eget byrå. For å markere attentatet på sin sjefsredaktør og sette søkelys pressefriheten i landet, ryddet de spaltene i en spesialutgave av avise for å gjenopplive seks tvangsnedlagte libanesiske aviser.

- Hva synes du om Grand Prix-vinneren?

- Jeg synes det er en veldig fin jobb og den har jo en veldig sterk sak. Det var ikke min personlig favoritt, for jeg synes de andre gullene kanskje er enda sterkere, men det er en verdig Grand Prix-vinner.