For andre år på rad stikker Try av med gull på Cannes Lions’ første dag for en printkampanje de har laget for Ikea. I fjor var det «The Trash Collection» som gjorde susen. Denne gangen er det «The Life Collection» som begeistrer juryen.

Det er det kreative teamet Caroline Riis og Eirik Sørensen i Try som står bak arbeidet.

- Vakkert utført og helt fantastisk håndverk, lyder dommen fra jurypresident Ali Rez, som til daglig jobber som kreativ direktør i Impact BBDO i Dubai.

Riis og Sørensen var på plass i Cannes for å ta imot prisen.

- Det er helt fantastisk. Vi har verdens beste kunde, så det er Ikea vi deler denne med, sier Eirik Sørensen til Kampanje.

- Det er en ikonisk merkevare å jobbe med. Når de i tillegg har et lokalt kontor som får lov til å dytte grensene litt ekstra, får man unike mulogheter til å gjøre store, kule ting, sier Caroline Riis.

Dette er det femte gullet Try henter hjem fra Cannes noensinne. I tillegg legger Try også til ytterligere ett sølv i samlingen. Det får de i samme kategori for en annen Ikea-kampanje: «The Name Catalogue». Her har reklamebyrået satt sammen en katalog med over 800 navn fra Ikeas møbler opp gjennom årene som kan fungere som inspirasjon for nybakte foreldre.

Teamet på denne kampanjen har vært vært Torkel Skjolden, Marcus Hassel, Hallvard Vaaland og Mathias Sandvik.

Les mer: Henter sin første «voksenpris» i Cannes Lions: - Fantastisk deilig

Her kan du se de norske vinnerne i Cannes mandag:

Byrå Valør Kunde Kategori
Try Gull Ikea Print & Publishing
Try Sølv Ikea Print & Publishing

Tirsdag kåres vinnerne i Design, Gaming, Film Craft og Industry Craft, der norske byråer har flere vinnersjanser.

Gir gamle møbler nytt liv

«The Life Collection» er en oppfølger til fjorårets Ikea-kampanje som dokumenterte Ikea-møbler som var kastet på søppeldynga, i skogholt og forlatt på gata. I den nye kampanjen kommer historiene til møblene frem, og møbler som er tilsidesatt på grunn av skilsmisse, dødsbo, familieforøkelse eller nye vaner får nytt liv i Ikeas varehus.

Ali Rez mener kampanjen utstråler modighet.

- Alle merkevarer prøver å holde seg unna ting som genererer negative følelser. Har har vi en møbelprodusent som snakker om å få møbler fra en død slektning. Det er utrolig negativt, men de ender opp på et positivt punkt om bærekraft, sier han til Kampanje.

Se casefilmen som overbeviste juryen her:


- Autentisk
Jurypresidenten mener arbeidene i kategorien «Print & Publishing» må jobbe ekstra hardt for å nå gjennom støyen.

- Utfordringen til print er at det må fungere veldig raskt, og det må fungere uten hjelp av levende bilder, musikk eller noen bjeller og fløyter. Det må fungere bare med hjelp av et dødt bilde. Dette er et perfekt eksempel på det, sier Rez.

Han er full av lovord om produksjonen, som er utført av Aparent. Det taler til kampanjens fordel at det er vanskelig å si om møblene er iscenesatt eller ikke, ifølge Rez.

- Måten det er lagd på er utrolig vakkert. Det er en enkelhet ved det som virker veldig autentisk, sier han.

Les mer: Try og Nord DDB sikrer Norge nye vinnersjanser i Cannes


Stod mellom tre kampanjer
Det var totalt fem gullvinnere i denne kategorien. Også BBDO Impact i Dubai, der Ali Rez jobber, fikk gull. Dermed måtte Rez, i likhet med Try-kreatør Øystein Halvorsen, gå ut av rommet da juryen skulle bli enige om hvilken av de fem som skulle få Grand Prix. Han vet derfor ikke helt hvor langt Try og Ikea kom i diskusjonen.

- Sånn som jeg forstår det stod det mellom tre kampanjer og Ikea var én av dem, sier han.

Grand Prix-vinneren ble den libanesiske avisen Annahar, som er laget av jurypresidentens eget byrå. For å markere attentatet på sin sjefsredaktør og sette søkelys pressefriheten i landet, ryddet de spaltene i en spesialutgave av avise for å gjenopplive seks tvangsnedlagte libanesiske aviser.

Jurypresidenten, som altså jobber i samme byrå, lener seg på sine jurykollegaer når han beskriver vinnerarbeidet som et bevis på at print fortsatt er et kraftfullt medium.

Les også: Try-kreatør i Cannes-jury: - En ære

Se Grand Prix-vinneren her: