I årsberetningen til selskapet oppgis det like fullt at den negative egenkapitalen gjør at det er knyttet usikkerhet til fortsatt drift.
«Det foreligger en prosess med å oppkapitalisere selskapet i løpet av første halvdel 2024. Det er i tillegg flere pågående forhandlinger om nærliggende prosjekter som vil gi økt inntektsgrunnlag. Selskapets styre mener således fortsatt drift er til stede», står det i beretningen.
Styreleder Anne Helene Mortensen henviser til Sørensen for en oppdatering på denne prosessen.
- Er man i nærheten av en løsning her?
- Ja, det er korrekt at TGED som en del av ekspansjonen vi gjorde i 2023, kjører parallelle prosesser. Den ene er å gjennomføre de prosjektene som ligger i vår «slate» både i Norden og internasjonalt på høyest mulig nivå. Den andre var å gjennomføre «equity raise» kombinert med strategisk internasjonalt samarbeid. Deler av dette strategiske arbeidet er vi straks i mål med, de siste delene har et Q4-perspektiv, svarer han.
Per-Olav Sørensen er selv største aksjonær i The Global Ensemble Drama med en eierandel på 85 prosent gjennom morselskapet The Global Ensemble.
Han svarer ikke på direkte spørsmål om hvordan han skal finansiere driften av selskapet videre dersom de ikke lykkes med å hente inn frisk kapital, men viser til at de vil ferdigstille flere produksjoner i løpet av året som vil gi penger i kassen.
- Har dere gjort eller er det aktuelt å gjøre noen kostnadskutt som følge av den økonomiske situasjonen?
- TGED må som alle andre i bransjen fortløpende vurdere balansen mellom faste kostnader, inntekter og kapital. Men for oss handler det hovedsakelig om hvordan vi kan samle og beholde best mulig kompetanse for å kunne gjennomføre vår strategi. Til å gjennomføre våre prosjekter så kreves det en solid og erfaren stab, i minst fire land. Dette prinsippet kommer vi ikke til å endre med det første, og dette prinsippet gjelder både i gode og dårlige bransjetider, sier Sørensen og legger til at planen er å gå inn i 2025 med full bemanning.