Resultatsmell for Exit-produsent: - Tok en betydelig risiko

«Overforbruk» og «avkortet finansiering» gjorde siste sesong av finansthrilleren til dårlig butikk for Fremantle.

Publisert / Oppdater

Knut Kristian  Hauger
Knut Kristian Hauger
Dag Robert Jerijervi
Dag Robert Jerijervi Journalist

En av de største dramasuksessene på norsk TV de siste årene har vært finansthrilleren «Exit», en serie om fire finanshaier som også vet å feste på det mest ekstreme viset. Tredje og siste sesong bikket raskt én million seere da den hadde premiere tidligere i år, men ser man i regnskapet til TV-produksjonsselskapet bak, Fremantle Media Norge, står ikke resultatene helt i stil med seertallene. Underskuddet før skatt endte på over ti millioner kroner i 2022. 

Som finanstoppene i «Exit», Adam, Jeppe, William og Henrik, klarte også Fremantle å brenne av penger i stor stil. Kostnadene til Fremantle økte fra 74,2 millioner kroner i 2021 til fjorårets 151 millioner kroner. 

I årsrapporten heter det videre at selv om «mye gikk bra i 2022», skyldes underskuddet «et prosjekt som leverte svært dårlig resultatet grunnet overforbruk og avkortet finansiering». Etter det Kampanje har grunn til å tro er dette prosjektet «Exit», som hadde et budsjett i sesong tre på over 60 millioner kroner, kraftig opp fra sesong én og to som hadde budsjetter på respektive 27 millioner kroner og 45 millioner kroner. 

Samtidig økte også inntektene i selskapet kraftig kraftig. Omsetningen i Fremantle doblet seg fra 68,5 millioner kroner i 2021 til fjorårets 142,6 millioner kroner. Det er ny omsetningsrekord for selskapet og troen på fremtiden er i årsrapporten god. 

- 2023 ser lovende ut. Ved utgangen av 2022 var allerede seks produksjoner bekreftet med levering i 2023 og man har flere andre produksjoner man håper å få solgt, står det å lese.

Foruten «Exit» står Fremantle bak store TV-suksesser som «Forræder» og «Maskorama». Selskapet er en del av et britisk, multinasjonalt mediekonsern med samme navn.

- Tok en betydelig risiko

Bak «Exit»-suksessen står blant annet TV-produsenten Petter Testman-Koch. Testman-Koch sluttet imidlertid som leder i selskapet tidligere i vår etter nesten ti år, og er inne i en karanteneperiode frem til han begynner i sin nye jobb som leder av stjerneregissør Per-Olav Sørensens nye selskap, The Global Ensemble Drama. Testman-Koch sier til Kampanje at han på nåværende tidspunkt er forhindret i å uttale seg om resultatene i Fremantle. 

- Det har vært en spektakulær reise igjennom 9,5 år med mange oppturer, noen nedturer, pandemi, maskefest og Exit-galskap, sa Testman-Koch da nyheten om at han sluttet ble kjent. 

Les mer: Petter Testmann-Koch får ny toppjobb i Per-Olav Sørensens nye dramaselskap

Testman-Koch forlot Fremantle i forbindelse med at selskapet ble slått sammen med søsterselskapet Monster, som ledes av Ingvild Daae. Daae er den som nå tar over styringen av både Fremantle og Monster. Monster står bak publikumsfavoritter som «Pørni» og «Fra bølle til bestevenn», samt dyptgravende dokumentarserier som «Estonia».

Monster-sjefen bekrefter overfor Kampanje at prosjektet det refereres til i årsrapporten er nettopp «Exit». Her tok Fremantle «en betydelig risiko» i finansieringen ifølge Daae.

- Det er alltid risiko relatert til all produksjon, og finansiering av dramaprosjekter er krevende både med tanke på tid og penger, sier Daae.

Hun legger til at prosjektet ble avsluttet før Fremantle og Monster ble slått sammen, og at det derfor er vanskelig for henne å gi ytterligere kommentarer.

NRK brukte 45 millioner kroner på «Exit»

Dramasjef Marianne Furevold-Boland i NRK henviser på sin side tilbake Fremantle for spørsmål om budsjettering og finansiering av «Exit».

- Vi er veldig stolte av «Exit». Det er en kjempeflott serie og vi er veldig glade for samarbeidet med serieskaperne og Fremantle, sier hun til Kampanje.

- Har NRK brukt mer enn planlagt på tredje sesong?

- Vi har brukt 45 millioner kroner på sesongen. Det er mer enn på de tidligere sesongene, sier Furevold-Boland, som legger til at dramaproduksjoner generelt er blitt dyrere.

- Er det høye budsjettet en medvirkende årsak til at dere har satt punktum for «Exit»?

- «Exit» har avsluttet sitt fantastiske eventyr akkurat der det skulle slutte. Det hadde ingenting med budsjett eller finansiering å gjøre.

Bygger ny norsk TV-gigant

Det britiske konsernet Fremantle har sikret seg en stor del av den norske produksjonsbransjen gjennom oppkjøpet av en rekke selskaper fra Viaplay Group i 2021, deriblant norske Monster. Til sammen omsatte de mange selskapene for nesten én milliard kroner på det norske markedet i 2022 og er med det landets største produksjonsselskap. 

Fremantle er ett av de tre største produksjonsselskapene i verden. Markedet internasjonalt og nasjonalt er dominert av noen få store aktører og av de 100 mest sette TV-programmene globalt så står ITV, Banijay og Fremantle bak hele 75 prosent av seingen.

Ingvild Daae understreker at 2023 er et svært krevende år for alle i bransjen.

- Når vi ser på omsetningen til alle de Fremantle-eide selskapene de siste årene så er variasjonene store fra år til år. Å være størst er ikke viktig for oss, men størrelsen som gruppe gir noe trygghet både for oss som selskap og våre ansatte. For våre kunder så blir størrelsen en form for garanti. Det er viktig særlig i krevende tider som vi er inne i nå, sier hun.

- Hva kan vi vente oss fra Fremantle-selskapene i Norge fremover?

- Nå er allerede Playroom Event i gang under Arendalsuka og så går det slag i slag utover høsten med både podkaster, og store underholdningsprogrammer som «Norske Talenter», «Forræder», «Stjernekamp», «Maskorama» og mye mye mer, lover Monster-sjefen.

Les også: Viaplay-krisen bekymrer Monster-sjefen: - Et vanskelig år for bransjen

Her kan du se regnskapstallene til Fremantle Media Norge for 2022. Alle tall i MNOKDobler omsetning og øker underskuddet

Fremantle Media Norge 2022 2021 Endring i prosent
Omsetning 142,6 68,5 + 108
Driftsresultat - 8,6 - 5,6 -
Resultat før skatt - 10 - 5,9 -

Resultatsmell for Exit-produsent: - Tok en betydelig risiko