Fredag var Try og Redink på plass hos Norsk Tipping på Hamar for å gjøre den endelige signeringen av avtalene. Nå starter arbeidet med å samkjøre all markedsføring fra tippemonopolisten.
Jackpot til Try og Redink i kampen om Norsk Tipping
Skal lage reklame og innhold til en verdi av opp mot 200 millioner kroner.
Publisert / Oppdater
Dag Robert JerijerviJournalist
Reklamebyråkonkurranser blir sjelden mer dramatiske enn den vi har sett hos Norsk Tipping i år. Anbudet, som Kampanje først omtalte i mars i år, er det første som har tatt sikte på å samle hele Norsk Tippings portefølje under ett og samme tak. Totalverdien er på 70-140 millioner kroner fordelt på fire år.
Finaleheatet har bestått av Try, Kitchen, Dinamo, Saatchi & Saatchi og Anti. McCann, som har vært Norsk Tippings reklamebyrå de siste to årene, gikk på det byråleder Linda Nordheim beskrev som en «kjempebommert» da de glemte å levere inn sitt tilbud før fristen gikk ut. Dermed var kampen om kontoen over før den hadde begynt og byrået fikk en trist sorti på sitt samarbeid med Norsk Tipping.
Parallelt med gigantpitsjen på reklamebyråtjenester har Norsk Tipping vært på jakt etter et eget innholdsmarkedsføringsbyrå. Denne avtalen har en verdi på 20-60 millioner kroner og kampen har stått mellom Aller-eide Redink, Bonnier-eide Spoon, Egmont-eide Sempro, Saatchi & Saatchi og Try, som leverte inn et felles tilbud sammen med produksjonsselskapet Plan B. Try og Saatchi & Saatchi, nå Per Høj, har altså som eneste byrå kjempet om hele potten på opp mot 200 millioner kroner.
Nå er prosessen avsluttet og før helgen stilte både Try-sjef Kjetil Try og Redink-sjef Per Engh Halvorsen til kontraktsignering hos Norsk Tipping på Hamar. At Try-konsernet skulle gå helt til topps i konkurransen kommer neppe som en overraskelse på bransjekollegaer. Try har allerede spillene Flax og Oddsen i stallen, og så sent som i 2015 stod byrået også bak reklamen for flaggskipet Lotto. Da pitsjen først ble kjent, ble den beskrevet som «skreddersydd for Try» av flere Kampanje snakket med.
Reklamen skal imidlertid ikke kun komme fra Trys lokaler i Øvre slottsgate. Også datterbyrået Pol er med på avtalen med Norsk Tipping. Det er også Try-selskapene Apt og Opt.
Det betyr at McCann, Isobar og Siste Skrik, som har avtaler med Norsk Tipping per i dag, er ute. Saatchi & Saatchi, som har et digitalt ansvar hos Norsk Tipping, berøres ikke av den nye avtalen.
Try-sjefen er aller mest fornøyd med å få Lotto tilbake.
- Norsk Tipping har vært kunde hos oss lenge, noen ganger har vi fått inn spill og andre ganger har vi sagt farvel til spill. Lotto forsvant for noen år siden og den aller største endringen for oss nå er å få Lotto tilbake. Samtidig er de spennende å få tenke helhetlig rundt Norsk Tipping og få alle spillene inn under samme tak. Det synes vi, kanskje ikke overraskende, er en klok tanke, sier Kjetil Try.
- Kan vi vente oss annerledes Norsk Tipping-reklame fra dere fremover?
- All reklame vi lager er reklame du skal føle at du ikke har sett tidligere, men vi har ikke kommet så langt at vi har tenkt så mye på akkurat hvordan reklamen til Norsk Tipping skal se ut fremover. Den jobben begynner i morgen. Verden forandrer seg og det må også reklame gjøre. Det er andre hensyn å ta nå enn for bare få år siden. Norsk Tipping har tøff konkurranse, så det blir et veldig spennende oppdrag for oss og Pol. Vi skal koordinere oss veldig sammen på dette, slik at den ene alltid vet hva den andre gjør, og det gjelder også Redink.
Pol skal lage Lotto- og Joker-reklamen, mens de øvrige spillene skal håndteres av teamene i Try.
- Det betyr selvfølgelig veldig mye for oss. Norsk Tipping blir en stor og viktig kunde for Pol. Vi har jo folk hos oss som har jobbet med Norsk Tipping tidligere, så for dem føles det litt som Lotto kommer hjem. For oss er det også en stor seier å få være med på dette som en del av Try-konsernet. Det er et fint bevis på at modellen til Try-gruppen fungerer som vi har tenkt at vi kan samarbeide på så store kunder, sier Kjetil Botten Skogly i Pol.
- Hva betyr det for Redink å få tilslaget på denne kontrakten?
- Skal vi være litt svulstig, så er det på mange måter en historisk kontrakt i kommunikasjonsbransjen når Norges kanskje største kjøper av byråtjenester velger to byråer der ett av dem er et innholdsmarkedsføringsbyrå. Det forteller at bransjen har endret seg radikalt på få år. Dette er kanskje den aller største innholdskontrakten som er tildelt gjennom anbud i Norge, sier Red Ink-sjef Per Engh Halvorsen.
- Dere konkurrerte med Try om innholdsmarkedsføringskontrakten, hvordan oppleves det å slå dem?
- Vi har veldig stor respekt for Try og jobber allerede sammen på Coop og Forsvaret, så vi har og god tradisjon for samarbeid med Try. Jeg tenker at Norsk Tipping kan gi oss enda et knepp i å se felles problemstillinger med to litt forskjellige DNA-er.
- Hva slags type innhold skal dere produsere?
- Vi mener innhold handler om fryktelig mye. Nå skal vi inn i en strategiprosess og så starter dette for fullt etter jul. Vi skal utfylle hverandre litt, og der vi starter kan det godt hende Try kommer inn, og omvendt.
- Hvor tett blir samarbeidet?
- Det gjenstår å se. Vi begynner med en god fest, og så tar vi det derfra!
Skal samarbeide: Red Ink-sjef Per Engh Halvorsen og Try-sjef Kjetil Try samarbeider allerede på kunder som Coop og Forsvaret. Nå finner de sammen igjen hos Norsk Tipping.
Skal løfte Norsk Tipping som avsender av alle spill
Leder for kunde- og markedskommunikasjon i Norsk Tipping, Kristin Røe, er glad for å komme i mål med prosessen.
- Har dette vært en vanskelig prosess?
- Jeg vil ikke si at det har vært vanskelig, men det har vært krevende og spennende, og så er det veldig viktig. Det har vært arbeidskrevende både for byråene og oss, det er ikke tvil om det.
- Hvordan tok dere den endelige avgjørelsen?
- Det er enkelt, fordi vi har tydelige kriterier når vi går ut med et anbud, og vi er et team som sitter og evaluerer. Det er vektinger og scoringer på de ulike kriteriene, og det gjør at man kommer frem til en totalvinner med summen av alt de har levert. Jeg må også legge til at flere byråer enn vinnerne viste høy kvalitet i denne prosessen.
- Så det er matematikk?
- Det er en kombinasjon av matematikk og det vi ser på av kreativitet basert på strategi. Det klarer du aldri å løse i form av matematikk, det vurderer vi ut fra et faglig perspektiv. Men det er mange faktorer som spiller inn for å få en vinner.
Hun peker på tre ting som gjorde at valget til slutt falt på Try på området for reklametjenester.
- De har godt mannskap som er sterke på kreativitet og som har god dokumentasjon på det, de har evne til å tenke nytt samtidig som de er store slik at de kan håndtere Norsk Tippings totale portefølje, og de kan bevise kreativitet basert på innsikt og strategi. Der synes vi de leverte solid.
- Dere har god kjennskap til og jobber med Try fra før. Ønsker dere mer av det samme, eller vil dere ha noe nytt?
- Det som er veldig spennende nå er at Try leverte på hele konsernet og det har ikke skjedd før. Denne gangen leverte de på Try, Apt, Opt og Pol. I tillegg til erfaring, kompetanse og kjennskap til Norsk Tipping, er det også noe nytt, og det tror jeg er en suksessfaktor. Det er viktig for oss hele tiden å fornye oss og tilføre ny kompetanse, og vi er vel så opptatt av å fornye oss sammen med dem som med hvem som helst andre vi samarbeider med.
Redink måtte gjennom samme kvalifisering og vekting som Try, men noen av kriteriene var ulike, forteller Røe.
- Det som jeg vil trekke frem med Redink er at de i tillegg til innholdsproduksjon også viste veldig styrke på strategi og merkevarebygging. De hadde veldig gode resonnement på det. De har også et rigg som klarer å håndtere oss, og det er veldig bra.
- Tror du leveransene fra innholdsmarkedsføringsbyråene og reklamebyråene vil begynne å nærme seg hverandre?
- Jeg tror alt sklir inn i hverandre, og begge disse selskapene sier at de kan levere på begge sider, men vi ønsker å ha selskaper som kan utfylle hverandre. Nå skal vi være ett lag. De er ikke konkurrerende virksomheter når de jobber med Norsk Tipping. De skal jobbe sammen med oss og løse oppgaver sammen. Det tror vi blir veldig bra, rett og slett.
- Hvorfor det?
- Fordi de sitter med hele porteføljen og det er jobb nok til dem. Så det er bare å finne ut hvem som løser oppgaven best i en helhet. Det er ingen hemmeligheter i det ene eller andre byrået, de vet hvordan de skal utfylle hverandre. Det kan også være mediehus og mediebyråer som jobber sammen med kreatørene. Det tror jeg det bare blir mer og mer av fremover.
- Hva blir den viktigste kommunikasjonsoppgaven til Norsk Tipping fremover?
- Norsk Tipping skal jobbe mye mer mot unge målgrupper. Vi har startet en prosess der for å gjøre oss mer relevante og tenke markedsføring som en total del av hele kundereisen. Det er en av grunnene til at innholdsmarkedsføring er så viktig for oss å innhente ytterligere kompetanse på. Vi er en stor mediekanal selv fordi mange søker oss og vi skal bli dyktigere på å kommunisere på egne plattformer.
Norsk Tipping har også satt i gang en stor merkevareprosess som kan resultere i at selskapet får helt ny visuell profil.
- Norsk Tippings mormerke skal få økt oppmerksomhet. Vi har gjort innsiktsarbeid som viser at Lotto definerer Norsk Tipping i veldig stor grad, men vi ønsker også å se på hvordan mormerket (Norsk Tipping, red. anm) skal spille en større rolle.
Inngår nye byråavtaler: - De er ikke konkurrerende virksomheter når de jobber med Norsk Tipping. De skal jobbe sammen med oss og løse oppgaver sammen. Det tror vi blir veldig bra, rett og slett, sier Kristin Røe i Norsk Tipping.