I sitt tredje hele driftsår går FremantleMedia Norge nå i overskudd. FremantleMedia er innholds- og produksjonsenheten til Bertelsmanns RTL-gruppen, som er et av Europas største produksjonsselskaper for tv og radio med hovedkontor i London. I Norge er Fremantle mest kjent som, rettighetshaveren til TV 2-programmer som «Idol», «Jakten på kjærligheten» og «Norske talenter», og den norske kontoret tok raskt over produksjonenen av disse programmene i Norge etter etableringen i 2013.
Les mer: Nær 100 millioner rant ut da Monster mistet store TV 2-oppdrag
Omsetningen økte med 8,6 prosent til 61 millioner kroner i 2016. Resultat før skatt ble et overskudd på 1,8 millioner kroner. I 2015 var resultatet et underskudd på 2,3 millioner kroner før skatt.
- Jeg skulle selvfølgelig ønske at tallene var bedre, men det er sånn situasjonen er i det norske tv-markedet. Marginene er ikke så gode, men vi har fått et fantastisk team i Fremantle som igjen knytter til seg gode mennesker. Vi lager gode produksjoner som vi får gode tilbakemeldinger på. Det er vi stolte over og det skal vi fortsette med, sier daglig leder i FremantleMedia Norge, Petter Testmann-Koch.
«Idol» og «Jakten på kjærligheten» var selskapets største produksjoner i 2016.
Nå utelukker ikke Testmann-Koch at de vil snu seg mot annonsørmarkedet for å bedre marginene sine.
- Vi må bare tilpasse oss og prøve å finne billigere produksjonsmetoder der det er mulig, og jobbe godt sammen med kanalene for å avstemme forventningene sett opp mot produktet vi leverer. Så nå man selvfølgelig se på andre distribusjonsplattformer etter hvert og se om det bare er NRK, TV 2 og TVNorge som er kundene våre, eller om det er andre.
Les også: Slik ble «annus horribilis» for Nordisk Film & TV
- Hva er utsiktene for 2017?
- Vi øker i hvert fall i omsetningen, det er helt sikkert.
I tillegg til å produsere noen av landets mest kjente tv-programmer, står Fremantle også bak nye produksjoner som «Lost In Time» på TVNorge. Det eksperimentelle tv-programmet som smeltet sammen gameshow og tv-spill fikk store tekniske problemer i starten av sesongen og ble sviktet av seerne. Fremantle kommer ikke til å tjene penger på denne satsingen på kort sikt, men håper fortsatt på å få solgt formatet på det internasjonale markedet, forteller Testmann-Koch.
- «Lost In Time» har på mange måter vært en investering i et nytt og revolusjonerende format. Det tjener vi ikke penger på i Norge, men forhåpentligvis får vi igjen noe senere.
Kommentér