«På tide med tv-bistand», skriver Nordic World-direktør Espen Huseby i Kampanje, og etterlyser statlige støtteordninger til markedsføring av norske tv-produksjoner i utlandet i likhet med det som finnes for musikk og film. Vi kan glede Huseby med at Norsk filminstitutt (NFI) har gitt tilskudd til lansering av dramaserier i utlandet siden 2012. Men vårt mandat er forankret i kultur og skal fremme norske kulturprodukter, og det gjelder dermed ikke lansering av formater, reality- og underholdningsprogram. Sånn sett har Huseby litt rett i sin etterlysning.

Målsettingen med tilskuddsordningene fra NFI er å bidra til økt eksport av norske dramaserieproduksjoner og internasjonalisering av bransjen. Tilskudd gis i form av støtte til produsentens deltakelse og innsalgsarbeid på anerkjente salgsmarkeder som MIPTV, MIPJUNIOR, MIPDOC og MIPCOM, evt. profileringsarbeid i forbindelse med nominasjon til priser som EMMY, Prix Europa og Prix Jeunesse. Vi gir også tilskudd til felles bransjetiltak på tilsvarende arenaer, eksempelvis til det norske bidraget i Focus on the Nordics på MIPTV 2015 og 2016 og årlige felles presentasjoner av norske drama-serier for barn på MIPJUNIOR fra 2014. Senest i oktober i år var 13 norske produsenter i Cannes og presenterte sine aktuelle prosjekter for internasjonale tv-innkjøpere. Dette arbeidet var støttet økonomisk og med rådgivning fra NFI.

Tilskuddene kan gå til å kjøpe plass for felles presentasjoner i det offisielle konferanseprogrammet, felles stand, felles nettverksarrangementer og promoteringsmateriell. Fellestiltakene gjennomføres i samarbeid med Virke Produsentforeningen og frittstående produsenter. Evalueringer fra produsentene og tilbakemeldinger fra internasjonale aktører viser at tilskuddene og tiltakene har bidratt til å øke oppmerksomheten om norske tv-serier og norsk tv-bransje og styrket produsentenes internasjonale nettverk.

- Disse tilskuddsordningene fra NFI har gjort det mulig for meg som produsent å delta på MIP-ene over flere år og bygge et internasjonalt nettverk som har bidratt til salg av mine prosjekter, sier Frank Mosvold i Mosvold Studios AS. Han har blant annet produsert tv-serien Elleville Elfrid for visning på NRK Super i flere sesonger.

Vi er glade for å kunne opplyse Espen Huseby om at ordningene han etterlyser til en viss grad allerede eksisterer – og fungerer. Men i og med at han ikke kjenner til dem, har vi åpenbart fortsatt et informasjonsbehov. Jeg vil med dette også oppfordre flere tv-produsenter med internasjonale ambisjoner om å ta kontakt for å få vite mer om hva vi kan tilby dem.