I juli annonserte Nent Group at de hadde landet en kjøper for sin studiovirksomhet i den britiske TV-giganten Fremantle, som dermed kunne sikre seg tolv av Nordens største produksjonsselskaper, inkludert norske Monster, Strix og Playroom.
Monster produserer store underholdningsprogrammer som «Stjernekamp» (NRK), dramaserier som «Bortført» (TV 2) og dokumentarserier som «Estonia» (Discovery). Strix produserer blant annet «Farmen» og «Sommerhytta» for TV 2.
Torsdag denne uken kan Fremantle fortelle at oppkjøpet av de 12 Nent-eide produksjonshusene i Norge, Sverige, Finland og Danmark nå er gjennomført etter at konkurransemyndighetene godkjenner oppkjøpet.
- Vi ønsker de nye produksjonshusene og de utrolige talentene velkommen til Fremantles familie. Vi er veldig stolt av våre eksisterende selskaper i Norden som har oppnådd stor suksess. Med gjennomføringen av dette oppkjøpet, ser vi frem til å arbeide tett med Morten Mogensen og de kreative talentene i vår nye gruppe, og til å oppnå store ting sammen i regionen, sier administrerende direktør i Fremantle Group, Jennifer Mullin, i en pressemelding.
Les også: Fremantle kjøper Monster og Strix - styrker seg voldsomt på det nordiske markedet
Etter at avtalen nå har blitt godkjent av konkurransetilsynene i de ulike landene, er det klart at Nice-navnet også overlever som selskapsnavn med ny eier. Nice-toppen Morten Mogensen, som i sin tid ble satt inn av Nent for å lede selskapene som var for salg, vil også fortsette i sin rolle som administrerende direktør.
De 12 selskapene skal fortsette å rapportere til Mogensen under navnet «This is nice»-gruppen.
Les også: Nent nærmere salg av TV-studioer - legger hele Monster i potten
For å integrere allerede eksisterende Fremantle-selskaper i Norden med de nye produksjonshusene, oppretter Fremantle også et Norden-styre. Det vil ledes av nevnte Mullin, og i styret vil også operasjonsdirektør, Andrea Scrosati, og andre Fremantle Group-direktører møte.
Fremantle er en av verdens største leverandører av TV-underholdning og sitter på eierskapet til rettigheter som «Idol», «The X-Factor» og «Got Talent», bedre kjent som «Norske talenter» her hjemme. I Norge er de kanskje mest kjent for å produsere NRK-suksessene «Exit» og «Maskorama».
Kommentér