Såpeforfatter skal finne NRKs neste Skam

Tidligere «Hotel Cæsar»-forfatter går til P3 hvor hun skal jakte på nye «Skam»-prosjekter.

Publisert / Oppdater

Tobias Fredø og Knut Kristian Hauger

Melike Leblebicioglu er ansatt som ny dramaprodusent i P3. Hun kommer fra «Hotel Cæsar» hvor hun jobbet i seks år.

- Vi er veldig glade for å ha fått på plass Melike. Vi satser mer på drama fremover, og da er Melikes kompetanse gull for oss. Kombinasjonen av P3 og «Hotel Cæsar» er noe vi har veldig tro på, forteller redaksjonssjef TV i NRK P3, Håkon Moslet.

«Hotel Cæsar» er i dag Norges mest lengstlevende såpeserie og hadde på toppen på begynnelsen av år 2000 opp mot 700.000 seere. Men etter først å ha blitt flyttet til nettet og TV 2 Sumo i 2016, ble det i mars i år klart at TV 2 besluttet å stanse produksjonen av serien etter over 3.000 episoder.

I NRK vil den ferske tv-produsenten overse både interne og eksterne prosjekter. Jobben hennes er å sikre nye dramaprosjekter til målgruppa 13-29 år, ifølge Moslet.

- «Skam» er historie, men 2018 byr på flere helt nye dramaprosjekter fra P3 som Melike skal være fødselshjelper for, opplyser Moslet.

Det er mye lærdom og hente fra «Skam»-produksjonen, og det skal bli veldig gøy og utforske det videre Melike Leblebicioglu

Gikk gradene i «Hotel Cæsar»

Melike Leblebicioglu synes det er ekstra stas å skulle jobbe i P3 i kjølvannet av suksess-serien «Skam». Serien er av mange hyllet for sin banebrytende publiseringsstrategi og ikke minst store oppslutning i både yngre og eldre seergrupper.

Les også: NRK avslutter «Skam»-eventyret med ny rekord

- Jeg ble veldig gira når jeg så stillingsannonsen, for som dramaprodusent og forfatter, er jeg ikke vant til at det utlyses slike stillinger. Jeg gleder meg til å jobbe med og treffe målgruppen 13-29 år, forteller hun til Kampanje.

Leblebicioglu opplyser at P3 skal fortsette å satse på samtidsdrama à la «Skam».

- Det er mye lærdom og hente fra «Skam»-produksjonen, og det skal bli veldig gøy og utforske det videre. Vi har flere nye prosjekter på gang i P3, og det skal fortsatt være fokus på korte nettdramaer, sier dramaprodusenten.

Leblebicioglu studerte sosiologi og medievitenskap ved Universitetet i Oslo. Å skrive drama lærte hun hos «Hotel Cæsar», hvor hun begynte i 2011, som manusassistent. Hun gikk så gradene fra assistent, via forfatter, til manusprodusent med ansvar for hele manusavdelingen.

- Det var et veldig fint sted å være for og få mengde- og sjangertrening. Jeg fikk blant annet prøvd meg på humor og ungdomshistorier, og jeg var veldig heldig som fikk muligheten til å skrive og få lederansvar, forteller hun.

Leblebicioglu jobbet i «Hotel Cæsar» frem til desember 2016, da såpeserien ble tatt av lineær-tv. Den siste sesongen ble vist på TV2 Sumo.

Fra nyttår og frem til sommeren jobbet hun på den nye storsatsingen fra TV2, «Grenseland», hvor Tobias Santelmann har hovedrollen. Hun jobbet også med et prosjekt for NRK Drama, før hun fikk stillingen i P3.

- Det prosjektet vil gå parallelt med arbeidet mitt i P3. Det skal være en humoristisk drama-serie, men den er fortsatt tidlig i utviklingsfasen, sier Leblebicioglu.

Tenåringssåpe:

- Det er mye klassisk såpedrama i «Skam», sier medieviter Gry Cecilie Rustad. Foto: NRK.

Ser likheter mellom «Skam» og såper

Medieviter og postdoktor ved Institutt for medier og kommunikasjon, Gry Cecilie Rustad, tror NRK gjør smart i å hente folk med erfaring fra «Hotel Cæsar».

- Jeg tro det var serieskaperen Julie Andem som selv sa at «Skam» er én del såpeopera, én del situasjonskomedie og én del sosialrealisme. Så det er mye klassisk såpedrama i «Skam». Serien har mange fellestrekk med det tradisjonelle tv-dramaet med sitt fokus på relasjoner, melodrama, de intime fortellingene og bruken av nærbilder. Det er gode kjennetegn på en såpeserie, sier Rustad.

Hun tror samtidig det blir viktig for NRK og den nye tv-produsenten og jobbe videre med det som fungerte så bra med «Skam».

- En av grunnene til at «Skam» var så suksessfull var at de som jobbet med «Skam» fortalte e historien til disse tenåringene og ikke sin egen personlig historie. Det kan man sikkert ta med seg videre. De bør fortsette med å gjøre grundig research i målgruppen, sier Rustad.

Såpeforfatter skal finne NRKs neste Skam