Discovery-sjefen går mot strømmen: - Vi skal ikke leke i samme sandkasse som Netflix og HBO

Tine Austvoll Jensen kjemper om digitale seere og flere hundre millioner kroner i spillreklame.

Publisert / Oppdater

Dag Robert Jerijervi
Dag Robert Jerijervi Journalist

De kaller det en høstlansering, men Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen er opptatt av å få frem at de også lanserer nye tv-programmer i løpet av sommermånedene. Totalt skal 26 titler på lufta før nyttår. Det utgjør 240 tv-timer. De første timene slippes om en drøy uke.

- Vi gjør to investeringsgrep. Det ene er å tilpasse oss en gruppe unge voksne seere som ikke ser på lineær-tv. Det andre grepet vi tar er å frigjøre oss fra de tradisjonelle høst- og vår-sesongene og bli mer sesonguavhengige, både digitalt og lineært, sier Austvoll Jensen.

Når det ikke er store sportsbegivenheter på skjermen, er sommeren tradisjonelt dødtid i den norske tv-bransjen Men den tiden tror Discovery-sjefen er forbi. Konkurransen fra strømmetjenestene har gjort det tvingende nødvendig å holde butikken åpen også i sommermånedene. Bare i juni og juli har Netflix og HBO Nordic premiere på store dramaproduksjoner som «The Handmaid's Tale», «Big Little Lies» og «Orange is the New Black». Discovery svarer med programmer som «Kongsvikfamilien», «Lunsj med Lilli» og «Jan Thomas og Einar». Senere i år er det også premiere på andre sesong av tidenes Dplay-suksess «Ex on the Beach».

Målet er at det hele tiden skal være noe nytt å se på Dplay.

- Det fungerte kjempefint da vi publiserte «Kongsvikklinikken» på Dplay i fjor sommer. Den ble sendt lineært senere på høsten, og vi så at det var to veldig forskjellige seergrupper på de to plattformene. Vi har brukt masse tid på å eksperimentere med publisering på Dplay og lineær-tv, og føler at vi har fått solid tilbakemelding fra seerne som gjør at vi kan ta tydelige valg.

- Men kan dere måle dere mot produksjonene som Netflix og HBO Nordic ruller ut i sommer?

- Vi skal ikke leke i samme sandkasse som Netflix og HBO. De har en annen forretningsmodell enn oss, og det er viktig å være bevisst på. Wall Street gir Netflix en verdi basert på en tro om fremtidig inntekt, men som tradisjonell kringkaster blir ikke vi vurdert og subsidiert på den måten, sier Austvoll Jensen.

Hun tviholder derfor på humor- og underholdningsformater fremfor såkalt høykvalitetsdrama.

- Det er det vi er gode på og det er også mer kostnadseffektive produksjoner. Det gir oss enda mer volum og rom for innovasjon.

Les mer: Atle Antonsen og Ylvis-brødrene i nytt gameshow - slik blir høsten på TVNorge

- Rekordmye norsk:Discovery-sjefen Tine Austvoll Jensen sammen med hele TVNorge-gjengen sier kanalen legger opp til en høst som både er «morsom, spennende og svært underholdende» og som har rekordmange norske tv-programmer på menyen. 

Klare for stranda:

«Ex on the Beach» er høstens ungdomsalibi i Discovery-gruppen. Første sesong ble en stor suksess på strømmetjenesten Dplay. Foto Eivor Eriksen

- TV 2 har lyktes best

Tv-sjef Morten Wiberg i Carat tror det blir vanskelig for Discovery å løsrive seg helt fra de tradisjonelle tv-sesongene, ettersom det er da etterspørselen er størst hos annonsørene.

- Det er fortsatt sånn at det er høyere etterspørsel i enkelte perioder, selv om det har blitt mer utvannet i løpet av de siste årene. Juli er fortsatt en måned med lav omsetning, og det er noen dagligvarevinduer som fortsatt er viktige, sier han til Kampanje.

- De gjør nok dette for å ha nok innhold, ettersom folk nå vil se på tv når de vil, legger
han til.

Så langt i år har Discovery hatt hendene fulle med å forsvare seerandelene de kapret under fjorårets vinter-OL. Det har de naturlig nok ikke klart, tvert om viser seerandelene for årets fem første måneder at Discovery-gruppen ligger litt under andelen de hadde på samme tid i forfjor.

- Som gruppe er det TV 2 som har lyktes best denne våren. De har hatt en økning både i totalbefolkningen og kommersielt. Discovery gjør det litt dårligere enn de andre kommersielle tv-gruppene, sier tv-sjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat.

Han har hentet ut tall som viser at Discovery-gruppen hadde en relativ andel på 30 prosent av seerne i konkurranse med TV 2 og Nent-gruppen i årets fem første måneder. I fjor løftet OL andelen til 37,5 prosent, mens den i 2017 var på 32,4 prosent.

- Det er veldig sjelden langsiktige effekter av å ha store mesterskap, I fjor hadde Discovery fine seertall på premierene etter OL, men så falt seertallene ganske dramatisk. Ylvis hadde en halv million seere på første program, og nesten halvering på andre og tredje, minner Wiberg om.

Kjemper om flere hundre millioner kroner i spillreklame

Tine Austvoll Jensen mener de står seg godt i konkurransen, selv uten et OL-mesterskap.

- TV 2 har vært knallsterke, men dersom vi tar bort OL fra fjorårets resultat og måler oss mot det, så ligger vi ikke dårligere an enn fjoråret. Men vi har knallsterke konkurrenter, og NRK gjør det også bra på nasjonalt plan, sier hun.

Hun vil ikke si at OL-effekten har forsvunnet ett år senere.

- Det er et tilbakevendende spørsmål og det er mange måter å svare på det. Jeg tror ikke det er mulig å ha en solid posisjon uten god live-sport. Man kunne spurt seg hva resultatet hadde vært dersom vi ikke hadde hatt OL, og hva det hadde gjort med seermønsteret. Vi så i fjor at vi klarte å få med oss seerne videre på premierene etter OL, selv om den umiddelbare effekten gir seg ganske fort. For oss har OL vært lønnsomt.

Neste sommer kan Discovery invitere til OL-fest i Tokyo, men før det står kampen på Stortinget, der et nytt lovforslag kan sette en effektiv stopper for inntektene Discovery- og Nent-gruppen henter fra utenlandske spillselskaper. Det nye lovforslaget tar sikte på å holde distributørene ansvarlige for å videreformidle denne reklamen til norske forbrukere.

Det står om en halv milliard kroner, ifølge tv-bransjen selv.

- Hva blir konsekvensen for Discovery dersom loven trer i kraft?

- Hva som er vår andel, vil ikke jeg gå inn på, men det er betydelig. Vi kjøper norske sportsrettigheter og underholdning for rundt én milliard i året. Det gir en hel del timer med norsk innhold. Dersom flere hundre millioner kroner blir borte, så må vi trekke fra noe, sier Austvoll Jensen.

Discovery og Nent-gruppen mener forslaget er i strid med EØS-avtalen. De har mobilisert store deler av den norske produksjonsbransjen til å kjempe mot forslaget. Samtidig lanserer de et forslag til en ny plattform for regulering av spillreklame der de blant annet lover å trappe ned casino-reklamen og sette av fem prosent av inntektene fra spillreklame til markedsføring av og for organisasjoner som jobber mot forebygging av spillavhengighet.

- Planen er å innføre dette om noen få måneder. Vi opplever at den svarer på problematikken i høringsuttalelsen om hvordan man kan få ned antall spillavhengige nordmenn, sier Austvoll Jensen.

Les mer: Discovery og Nent vil redusere casino-reklamen for å blidgjøre regjeringen

Discovery-sjefen går mot strømmen: - Vi skal ikke leke i samme sandkasse som Netflix og HBO