Onsdag gikk startskuddet for årets Melodi Grand Prix-sesong på Marienlyst i Oslo. Der presenterte NRK de 21 artistene som skal delta i årets tre delfinaler. Hvem som får reise til Liverpool og representere Norge i Eurovision avgjøres i Trondheim Spektrum 4. februar.
Målet til vedkommende blir å gjøre noe Norge ikke har gjort på lang tid. Det er ti år siden Norge sist hevdet seg blant de fem beste landene i Eurovision-sammenheng. Det skjedde med Margaret Berger og låten «Feed You My Love» i 2013.
Nå tror NRKs MGP-general Stig Karlsen at de kan ha funnet en formel som igjen kan ta Norge helt til topps. Der har ikke Norge vært siden Alexander Rybak vant i 2009.
- Jeg er jo den siste som skal mene noe om mine favoritter, men jeg kan si at jeg har fire låter jeg tror kan vinne Eurovision, sier Karlsen til Kampanje, før han legger til at vi ennå ikke har oversikt over hvilke låter vi konkurrerer mot i Liverpool.
Selv om topplasseringene har uteblitt de siste ti årene, mener Stig Karlsen Norge anses som et av de store Eurovision-landene. Han minner om at Keiino fikk flest publikumsstemmer i Eurovision-finalen i 2019. De internasjonale juryene var imidlertid ikke like fornøyde, og det endte med sjetteplass på trioen.
- Vi er med i konkurransen for å gå helt til topps, men vi er likevel stolte av det vi har fått til de siste årene, sier han.
- Hva er det som har manglet for å gå helt til topps?
- Det er mange faktorer og mye som skal treffe. Eurovision er blitt en sterk konkurranse fordi hele den europeiske musikkbransjen i Europa ser på dette som en bra plattform for å fremme sine artister. Vi jobber hele tiden for å få den unike låta vi tror vil treffe stort og bredt. Vi har også en jobb å gjøre med å selge historien og bygge et sceneshow som gir større kraft til låten.
- Blir det mer fokus på sceneshowet i år?
- Det er låten som kommer først, men det er en pakke som må spille sammen. Melodi Grand Prix er et fargerikt show og vi bruker mye ressurser på å designe numrene med artistene.
Ett av grepene NRK tar for å øke vinnersjansene i Europa er innføringen av en internasjonal jury i den norske finalen. Deres poeng teller 50 prosent når vinneren skal kåres.
- Hadde Tix eller Subwoolfer vunnet den norske finalen med denne modellen?
- Dette er jo veldig spennende, for dette finnes ikke noe fasit på før man har sendt folk av gårde i manesjen med disse reglene. Logikken er at publikum og jury stemmer ganske forskjellig. Når Eurovision har det, legger vi en ramme som gjør at vi kanskje har større sjanse til å sende noe som vil treffe både en jury og publikum, sier Karlsen.