Denne høsten har DNB gått på lufta med tredje runde i den prisbelønnede kampanjen #huninvesterer, som ifølge Norges største bank har hatt som mål å tette kapitalgapet mellom menn og kvinner. Tidligere har finanskonsernet kartlagt hvor lite av verdens verdier som eies av kvinner. Denne gangen løfter DNB frem den positive utviklingen siste årene. De har sikret seg låten «Just a Girl», udødeliggjort av bandet No Doubt og vokalisten Gwen Stefani, for å få frem budskapet om at antall kvinnelige investorer har økt med 160 prosent siden 2019.
Les også: DNB med ny stjernesignering på pop-himmelen - får med seg Gwen Stefani i ny kvinnekampanje
Reklamekampanjen er utviklet av Try og reklamefilmen som står i spissen for det hele er produsert av Bacon og regissert av Fiona Jane Burgess.
Den ett minutt lange filmen, som er vist på TV og i digitale kanaler, samt distribuert til bransjemedier som Kampanje og Kreativt Forum, tar oss gjennom et kontorlandskap der vi får se et mangfold av kvinner som skal representere de nye investorene. Filmen avsluttes med en hvit, blond kvinne som smiler mot kamera mens hun løfter opp en kaffekopp med hashtaggen #huninvesterer.
Denne filmen er nærmest identisk med en versjon regissør Burgess deler på sin nettside og Vimeo-konto, og som produksjonsselskapet Bacon har delt i sine kanaler. Filmene har likevel noen vesentlige forskjeller. Den største forskjellen kommer imidlertid i avslutningssekvensen, der Burgess har valgt en annen modell. I regissørens versjon er det en svart kvinne med frodig afrohår som løfter koppen. I tillegg er enkelte av klippene i versjonen Burgess og Bacon har lagt ut, presentert i en annen rekkefølge, og filmen er ti sekunder lengre enn den offisielle versjonen.
Kampanje har tatt kontakt med DNB og regissør Fiona Jane Burgess for å høre hva som er bakgrunnen for denne forskjellen. Burgess svarer Kampanje på e-post:
- Ja, klienten valgte et alternativt siste «mug shot»enn det jeg valgte til min DC («director's cut» red. anm.) Jeg valgte å bruke en farget kvinne i min DC hovedsakelig fordi jeg syntes at hun hadde et fantastisk smil og tilstedeværelse foran kamera. Jeg elsket også at hun er en farget kvinne og reflekterer inkludering og mangfold innenfor kampanjen, som var superviktig for meg. Jeg kan ikke kommentere hvorfor klienten valgte den andre kvinnen for denne scenen, skriver Burgess.
Her kan du se regissørens versjon av filmen: