Pørni-produsent surfer på en dramabølge - selger TV for 350 millioner kroner

Monster selger mer drama og høster internasjonal oppmerksomhet. Nå kan de slukes av britisk TV-gigant.

Publisert / Oppdater

Dag Robert Jerijervi
Dag Robert Jerijervi Journalist

Monster-sjef Ingvild Daae flyter på en dramabølge som akkurat nå har tatt henne til Lille i Frankrike. Der er seriene «Furia» og «Pørni», som Monster har produsert for Viaplay, tatt ut til Series Mania. «Furia» er med i hovedkonkurransen, mens «Pørni» kan vinne i International Panorama.

«Furia» hadde verdenspremiere på seriemessen mandag, i forkant av Viaplay-premieren senere i september. Dette er en politisk thriller med Pål Sverre Hagen og Ine Marie Wilmann om fremveksten av høyreekstreme miljøer, både på nettet og i gatene.

- Nå er det halvannet år siden sist vi var ute og reiste, og det å få være ute og vise ting for internasjonale kunder og publikum, det er veldig gøy, sier Monster-sjef Ingvild Daae til Kampanje.

Hun er godt fornøyd med tilbakemeldingene etter gårsdagens premiere på «Furia». Samtidig har «Pørni» og Henriette Steenstrup allerede etablert seg som en favoritt i det internasjonale TV-markedet. Humordramaet er allerede solgt til Spania og Latin-Amerika, og hovedrolleinnehaveren har blitt et kjent fjes i seriekretser. 

- Henriette blir stoppet på et hvert hjørne, sier Daae. 

- Hvor store forhåpninger har du til at dere skal få pris? 

- Det er vanskelig å si. Det er gøy å være nominert, og så er det alltid gøy å vinne. Men det er umulig å si.

Venter på grønt lys til gigantfusjon

Forrige uke gikk Monster helt til topps i Kristallen, Sveriges svar på Gullruten, der de vant prisen for Årets granskning med Dplay-dokumentarserien «Estonia - funnet som forandret alt». 

- Det er generelt god stemning i Monster om dagen? 

- Det er veldig god stemning, og så er vi spente, for vi venter på Konkurransetilsynets svar på om vi får være en del av Fremantle. Men akkurat nå er det kjekt å få være med på oppturen som vi opplever, Daae.

Dersom Konkurransetilsynet gir grønt lys, overtar den britiske TV-giganten Fremantle eierskapet i tolv av Norges største produksjonsselskaper, inkludert norske Monster, Strix og Playroom. De eies i dag av Nordic Entertainment Group, som fremover vil satse fullt og helt på sin strømmetjeneste Viaplay, samt lineær-TV- og radiovirksomheten. 

- Blir det fint å få en avklaring på spørsmålet om eierskap, som har hengt over dere en stund? 

- Vi forholder oss til at vi skal være en del av Fremantle. Det tror vi skal gå gjennom, men frem til det er vi en del av Nent. Vi vet veldig lite av hva dette vil innebære for oss, men vi tror det blir bra.

Dersom oppkjøpet går gjennom, vil britiske Fremantle eie produksjonsselskaper med en samlet omsetning på rundt 700 millioner kroner i det norske markedet.

Les mer: Fremantle kjøper Monster og Strix - styrker seg voldsomt på det nordiske markedet

Kraftig vekst i dramaomsetningen

Monsters produksjoner er delt inn i to selskaper, Monster Entertainment og Monster Scripted, og et morselskap. Førstnevnte produserer underholdningsprogrammer som «Stjernekamp» og «Hjemme hos Kloppen», mens sistnevnte står bak den nevnte dramaproduksjonen. Foruten «Pørni» og «Furia», har Monster Scripted levert dramaserien «Bortført» for TV 2 og Netflix i år, i tillegg til årets julekalender på NRK, «Kristiania Magiske Tivoli Theater».

Til sammen hadde de to selskapene en omsetning på over 330 millioner kroner i 2020. I tillegg har morselskapet Monster en omsetning på 20 millioner kroner. For første gang er det Monster Scripted som står for brorparten av omsetning med en topplinje på 186 millioner kroner. Det utgjør en vekst på 75 prosent fra året før. I tillegg har morselskapet Monster en omsetning på 20 millioner kroner.

- Omsetningen til Monster Scripted er sånn at det kan være én produksjon som har høy omsetning, forklarer Daae.

«Furia» står oppført med et ikke ubetydelig budsjett på 100 millioner kroner i Norsk filminstitutts papirer. De har gått inn med seks millioner kroner i støtte. Monster har i tillegg med seg tyske X-Filme som medprodusent på serien. De er blant annet kjente for å ha produsert «Babylon Berlin».

Mens dramaomsetningen stiger, går omsetningen i Monster Entertainment ned med 14 prosent. Men Daae er fornøyd med nivået på omsetningen, som var på snaue 145 millioner kroner i fjor.

- Det som er fint er at Entertainment ligger ganske jevnt, og så var 2020 et veldig spesielt år, sier hun.

- Ble omsetningen preget av koronapandemien? 

- Noe ble flyttet, men stort sett har vi fått produsert alt vi skulle. Det viktigste for oss var å levre produksjonene til kundene våre etter avtale, og det har vi lykkes med.

Her kan du se alle regnskapstallene til Monster Scripted i 2020. Alle tall i MNOK.: Selger mer TV-drama

Monster Scripted 2020 2019 Endring i %
Omsetning 186,6 106,4 + 75
Driftsresultat 1,6 1,3 + 23
Resultat før skatt 1,0 0,5 + 100

 

- Mange skal ha sin andel

Det er fortsatt mer å tjene på å produsere ren underholdning enn drama, skal vi tro regnskapet til Monster. Det viser nemlig et resultat før skatt på 4,5 millioner for Entertainment mot én million for Scripted. 

Fullt så enkelt er det imidlertid ikke, ifølge Daae.

- Det er litt vanskelig å måle, for med drama så kommer gjerne inntektene senere. Det er en helt annen finansieringsmodell. Drama kan være lønnsomt det også, men det kommer ikke til syne innenfor en kort tidsramme.

- Forventer dere å tjene gode penger på «Pørni»? 

- Det er mange som skal ha sin andel før vi begynner å tjene penger på den, men vi skal gjøre tre sesonger av «Pørni», så jeg håper vi på sikt kan tjene penger. Det viktigste nå er at det er en seersuksess som gjør at enda flere vil kjøpe det.

Her kan du se alle regnskapstallene til Monster Entertainment for 2020. Alle tall i MNOK.Lavere omsetning på underholdningen

Monster Entertainment 2020 2019 Endring i %
Omsetning 144,9 168,9 - 14
Driftsresultat 4,3 4,1 + 5
Resultat før skatt 4,5 4,7 - 4

 

Pørni-produsent surfer på en dramabølge - selger TV for 350 millioner kroner