I dag pimper underholdningsgiganten Disney opp sin strømmetjeneste Disney+ med den nye merkevaren Star som en del av tjenestetilbudet. Med det nye underholdningsbrandet vil Disney forsøke å gjøre seg lekker også for de mer voksne TV-seerne. Det kommer på toppen av en lansering som allerede har gitt Disney en god posisjon på det norske markedet der 18 prosent av oss benyttet tjenesten ukentlig, ifølge tall fra Kantar og Medietilsynet. Det var en andel som hadde økt til 23 prosent senere i fjor høst og rundt en halv million daglig seere.
I meldingen fra selskapet heter det at med Star vil Disney gjøre sin strømmetjeneste mer «vågal og enda mer spennende», men vi savner umiddelbart de mørke, nordiske krimseriene fra Viaplay, de prisbelønte HBO-dramaene og de globale snakkisene og kostymedramaer som «Tiger King» og «The Crown» på Netflix. Så langt er vi verken veldig skremt eller imponert over hva Disney kommer til bordet med, og det er godt nytt for de norske strømmetjenestene NRK TV og TV 2 Play som møter stadig økt konkurranse på det norske strømmemarkedet.
På lanseringsdagen er det et tilbud som består av et knippe nye serier som krimdramaet «The Big Sky» som den største satsingen. Mest av alt er det gamle slagere av typen «Pretty Woman» og «Die Hard». Det blir for tynt i konkurranse med alt det andre vanvittige gode innholdet som finnes der ute. Den nye Disney+-serien til den suksessrike manusforfatteren David E. Kelley har av TV-anmelderne så langt blitt kalt «lattervekkende dårlig», og filmer som vi sikkert rakk å se et par ganger på kino på tidlig 1990-tallet og siden fått servert på TV3 like mange ganger som «Grevinnen og hovmesteren» på NRK, gjør oss så langt lunkne til å hoppe på nok et nytt TV-abonnement. Det til tross for at prisen isolert sett er fornuftig med 89,- kroner i måneden.
Etter lanseringen av Disney+ er det ingen tvil om at det er i de yngste alderssegmentene Disney har størst appell med sine fantastiske filmer og serier fra Pixar, Marvel og ikke minst Disneys egne filmklassikere, og vi merket selv raskt presset fra de yngste familiemedlemmene om å hoppe på introduksjonstilbudet da tjenesten ble lansert i fjor. Superhelter som Spider-Man og Star Wars-universet ga umiddelbart resultater, og sist vi så på konsumet av seerminutter (i perioden august til og med oktober i fjor), så klarte Disney selv med en lansering i midten av perioden å kapre en markedsandel på snaue fire prosent. Det er en markedsandel som nok har blitt større i dag, og vil bli langt større når underholdningsgiganten også kommer med et tilbud som appellerer enda mer til de mer eldre seerne. Det kommer også de norske strømmetjenestene til å merke.
På litt over et år har Disney fått nærmere 100 millioner abonnenter verden over. Det har gått i rekordfart.
Men enn så lenge kan NRK, TV 2 og Viaplay puste roligere. Disney har så langt ikke knekt voksen-koden med Star. Vi forventer mer fra verdens største og mektigste mediekonsern i kampen om å bli førstevalget på kveldstid. Disneys tilbud i dag er det mange vil kalle verdens beste barnevakt, men de må rett og slett gire opp satsingen skal de også gi foreldre en god grunn til å se på tjenesten etter at barna har lagt seg.
Det er ingenting som tilsier at ikke det vil skje. Lanseringen av tjenesten Disney+ har vært en formidabel suksess for skaperen av noen av verdens mest kjente tegneseriefigurer og fiksjonsuniverser. Tidspunktet var også genialt noen måneder før verden gikk inn i lockdownmodus. Mediekonsernet hadde utvilsomt vært i en langt mer krevende posisjon i dag med stengte fornøyelsesparker verden over, hadde ikke selskapet lansert sin nye strømmetjeneste Disney+. Snakk om timing.
Veksten i antall abonnenter har ikke latt vente på seg. På litt over et år har Disney fått nærmere 100 millioner abonnenter verden over. Det har gått i rekordfart. Mens Netflix, verdens største strømmetjeneste i dag, har brukt over ti år på å nå 200 millioner abonnenter, har Disney et uttalt mål om 250 millioner kunder i 2024. Den tredje største aktøren i verden er HBO med sine 60 millioner abonnenter. Det er en pågående kamp om verdensherredømme på strømmemarkedet der ute og en kamp om å ha den svært lønnsomme nummer én-posisjonen. Når alle skal velge i snitt to-tre strømmetjenester blant 10-12 ulike tilbud, er det ikke dumt å være førstevalget.
Men det er ingen grunn til å tro at ikke Disney kan bli større enn Netflix. De har enormt med penger og satser noe voldsomt, og det er voldsomme budsjetter som nå settes av for å lage det beste av det beste hva gjelder TV-serier, filmer og annet innhold. Netflix sier de skal investere 17 milliarder amerikanske dollar i originalt innhold, mens Disney på sin investordag før jul kunne fortelle at de planlegger å bruke åtte-ni milliarder dollar på Disney+-innhold alene i løpet av noen år, og opp mot 14-16 milliarder dollar om en tar med selskapets satsinger på hjemmemarkedet USA.
I et europeisk perspektiv betyr det økt konkurranse for de største nasjonale allmennkringkasterne. Til sammenligning bruker NRK opp mot 400 millioner kroner i året på drama, men en løsning her kan være å samarbeide enda tettere mellom de nasjonale allmennkringkasterne. Til sammen bruker medlemmene av TV-unionen EBU rundt 3,5 milliarder dollar på drama og fiksjon i løpet av et år, uten at vi tror alt det innholdet finner veien til NRK.
For seerne er det uansett bare å nyte hvert eneste sekund av TV-krigen og kampen mellom Disney, Netflix og de nasjonale strømmetjenestene i tiden som kommer. De neste tre-fire årene kommer til å by på det beste verden har sett så langt av TV-produksjoner. Det kommer til å bli en vanvittig kamp mellom et titalls strømmeaktører om å sikre seg en lønnsom posisjon på det nye strømmemarkedet og det vil bety enormt mye godt innhold å konsumere for TV-seerne til fortsatt svært fornuftige priser. Vårt tips er imidlertid at disse prisene om noen år vil stige markant.
Men frem til da er det bare å finne frem lommeboken, sette seg godt tilbake i TV-stolen og nyte så mange som mulig av de nye strømmetjenestene, mens Disney og de andre aktørene fortsetter å pynte på TV-tilbudet sitt.
Kommentér