Den populære redningsskøyta har en god fanbase i aldersgruppen 3-6 år. Denne gruppen bruker gjerne nettbrett over PC/Mac, så det var viktig for oss å lage en funksjonell klubbside som fungerte godt på pad og mobil.
Redningsselskapet ønsker også å bruke Eliasklubben til å lære barn om sikkerhet på vannet og sjøvettsregler. Klubben har sine egne sjøvettsregler tilpasset målgruppen. Reglene var lange og mange, og vår innsikt viste at disse var vanskelige for målgruppen og huske.
Vi fikk barbert disse ned til 3 viktige regler. For å gjøre det gøy å lære disse utviklet vi et enkelt kunnskapsspill tilpasset målgruppen. Som belønning blir man Elias venn og får en flott diplom. Spillet ble testet på et lite utvalg barn til stor begeistring.
Et annet viktig moment for Redningsselskapet er at barn blir lært opp til å bruke redningsvest når de er ute i båt. Er det en ting 3-4 åringer er glad i, så er det å øve seg på å telle. Med det som utgangspunkt designet vi et spill hvor man teller antall redningsvester som barna på skjermen har behov for. Belønningen er mange kule såpebobler man kan ”poppe”.
I tillegg utviklet og designet vi et grafisk univers hvor vi bandt sammen Redningsselskapets profil og Elias med sine venner. Elias lever utenfor Redningsselskapets rammer, og det var derfor viktig at Eliasklubben hadde en sterkere assosiasjon til selve Redningsselskapet.
Eliasklubben drives av Redningsselskapet mens rettighetene til Elias filmene forvaltes av Animondo. Klubben er en rekrutteringskanal for Redningsselskapet og har som formål utover rekruttering å lære barn sjøvett. Målgruppen er fra 3-6 år, pluss foreldre.
Elias får nytt klubbunivers
Med nye klubbsider doblet Eliasklubben antall medlemmer de 3 første ukene etter lanseringen. Trafikken har også økt med ca 400% i samme periode.