Tidligere i vinter kunne Kampanje melde at digitalbyrået Apt hadde fått den internasjonale cruise-giganten Royal Caribbean Cruise Lines (RCCL) på kundelisten. Og daglig leder Kaare Øystein Trædal holdt kortene tett til brystet og ville ikke avsløre hva som var første oppgave for rederiet.
Les også: Cruise-gigant vil inn i nytt digitalt farvann - norsk tech-byrå tar styringen
Nå er katta ut av sekken, og Trædal kan fortelle at Apt nylig var representert under lanseringen «den største enkelt-jobben for byrået noensinne» i New York. De siste tre månedene har rundt ti av digitalbyråets ansatte jobbet for fullt med en virtuell kopi av en virkelig øy som kunden RCCL eier og nå er i ferd med å gjøre om til en opplevelses-øy for rederiets cruise-passasjerer.
- Vi har bygget opp øya på en sånn måte at passasjerene skal få et inntrykk av hvordan det blir, så det er laget i så realistisk 3D som vi kan, forteller Trædal til Kampanje.
Han viser stolt frem nettsiden med azurblått hav, strender og palmer i forening med vannsklier, barer, solstoler og strandparasoller – en avansert WebGL-løsning som virkelig tyner grensene for hva som er mulig å få til på en mobiltelefon.
- Når båten ankommer den karibiske øya Cococay, kan de rundt 6500 passasjerene velge mellom ulike aktiviteter og opplevelsessentra, forteller digital produsent Karen Vaksdal Madsen.
Men i tillegg til mye 3D-utvikling har det også blitt laget omfattende lyddesign til alle deler av nettsiden.
- Det vi i hovedsak har forsøkt å gjøre er å plassere brukeren på øya ved hjelp av skreddersydde miljølyder til alle de ulike områdene. I tillegg har vi moments der lydene fungerer mer som klassiske lydeffekter til spill, sier lyddesigner Kim Jensen
- Men hvis 6500 passasjerer forlater båten og går inn i dette området vil det vel ikke være like folketomt som nå?
- Vi ville fokusere på selve øya og dens attraksjoner. For å vise størrelsesordenen på ting, er det blant annet animert inn noen mennesker og litt dyreliv, i tillegg til solstoler og strandparasoller, forteller utvikler Magnus Bergman.
«RCCL ba oss lage noe som ville blåse konkurrentene av banen. Og det synes jeg vi har fått til nokså bra.»
Av utfordringer de har møtt på underveis, innrømmer de at det er enkelte ting som har skapt noe hodebry.
- Det er jo litt spesielt å skulle utvikle noe som er under utvikling og som kan endre seg underveis. I tillegg har det vært utfordrende å finne løsninger som fungerer bra på alle flater og i alle markeder, sier Bergman, og blir supplert av Trædal;
- RCCL ba oss lage noe som ville blåse konkurrentene av banen. Og det synes jeg vi har fått til nokså bra, sier han.
Etter lanseringen av nettstedet forrige uke sendte RCCL ut nyhetsbrev til sine rundt åtte millioner mottakere og rederiets deling på Facebook har blitt delt og kommentert flere tusen ganger. Nettstedet der publikum kan utforske det virtuelle universet, har blitt besøkt over 112.000 ganger siden lanseringen og RCCL opplyser at gjennomsnittlig tid brukt per besøk er 3 minutter og 14 sekunder.
Den virtuelle varianten av øya er laget for mobil, men brukerne kan også oppleve universet på desktop. Apt vil fortsette å videreutvikle løsningen frem til øya står helt ferdig høsten 2019.
Her kan du oppleve løsningen (ekstern lenke).
Kommentér