Allerede lørdag ettermiddag begynte festivalarrangørene å pakke sammen årets Cannes Lions-effekter mens man forberedte festivalens siste prisutdeling lørdag kveld som ble etterfulgt av den store avslutningsfesten.
Og når løvene telles opp, kan man konstatere at det ble et særdeles godt år i år. Totalt kapret de norske byråene 13 løver under Cannes Lions 2017. (Se alle de norske vinnerne i en tabell nederst i denne saken.)
I fjor ble fasiten fra Cannes Lions seks løver mens vi må helt tilbake til 2013 for å finne samme løve-nivå; da fikk norske byråer 12 løver.
År | Løver |
2017 | 13 |
2016 | 6 |
2015 | 5 |
2014 | 5 |
2013 | 12 |
2012 | 6 |
2011 | 8 |
2010 | 4 |
2009 | 2 |
2008 | 8 |
2007 | 5 |
2006 | 10 |
Totale antall løver utdelt til norske byråer i perioden 2006 - 2017. Kilde: Cannes Lions
Rent bord fra sandkassa
Den jobben som i størst grad bidro til det gode, norske året, var Pols jobb for Audi – «The Sandbox». Denne jobben rasket med seg totalt ett gull, to sølv og to bronse – og ble mestvinnende, norske jobb. Gullet og to sølv kom i cyber-kategorien, mens de to bronsene kom i digital craft-kategorien.
Pol ble årets mestvinnende, norske byrå med ni løver i årets Cannes Lions. De fire siste løvene ble innkassert for TV-aksjonen og «25 m2 Syria». Denne jobben fikk to sølv i Promo & Activation og to bronse i PR.
Byråleder Monika Augustsson i Pol er strålende fornøyd med årets Cannes Lions.
- Her i Pol er det god stemning etter forrige ukes fantastiske uttelling i Cannes. Vi hadde et håp om at vi skulle få en løve eller de for de to jobbene vi sendte inn for Audi og TV-aksjonen, men hadde ikke selv i vårt minst ydmyke øyeblikk tro på at det skulle bli ni løver! Det er selvfølgelig veldig inspirerende og moro å få oppleve å få løver i Cannes, og dette kommer vi nok til å glede oss over i lang tid fremover, sier hun til Kampanje.
Hun regner ikke med at de kan regne med slik uttelling hvert år.
- Vi vet at det er mange faktorer som påvirker hva en internasjonal jury belønner med utmerkelse, og det er ikke alltid riktig å lage en kampanje for en oppdragsgiver som tikker av på det man internasjonalt forstår og beundrer. I år hadde vi to jobber som gjorde det, og det fikk vi uttelling for, sier hun.
Men Augustsson håper at de skal kunne klare å lage noen jobber som kan ha mulighet for å vinne noe også neste Cannes Lions.
- Det er klart at dette har gitt mersmak, så alle kommer nok til å legge inn et ekstra gir for at vi skal kunne hente hjem en løve eller to i neste år også, avslutter hun.
Les også: Pol suser inn til Cyber-gull i Cannes
Les også: Prisdryss over norske byråer i Cannes - fire løver til Pol og to til Try
Les også: Rasker med seg det som er av norske løver - to nye priser til Pol
Slått av datteren
Try reklamebyrå har historisk vært det byrået som har vært det norske byrået som har vunnet mest, men må i år altså «moder-selskapet» se seg slått av «datteren» Pol. Try fikk én sølvløve i print for den allerede mye premierte jobben «Brad is single» som byrået har laget for flyselskapet Norwegian. I samme kategori vant også byrået bronse for DNB-jobben «Kåte Virlavar».
Tredje og siste løve til Try fikk de for reklamefilmen «Car wash», som de har laget for Omo vaskepulver – her fikk byrået bronse i filmkategorien.
Les også: Avslutter reklame-VM med bronse - filmpris til Try for Omo-film
Den siste løven som norske byråer kunne innkassere i år, gikk til designbyrået Uniform, som vant en bronseløve i design-kategorien.
Les også: Uniform tar Norges 10. løve i Cannes
Valør | Byrå | Annonsør | Kategori |
Gull | Pol | Audi | Cyber |
Sølv | Pol | Audi | Cyber |
Sølv | Pol | Audi | Cyber |
Sølv | Pol | TV-aksjonen/Ikea | Promo & Activation |
Sølv | Pol | TV-aksjonen/Ikea | Promo & Activation |
Sølv | Try | Norwegian | |
Bronse | Uniform | Universitetet i Bergen | Design |
Bronse | Try | DNB | |
Bronse | Try | Omo | Film |
Bronse | Pol | TV-aksjonen/Ikea | PR |
Bronse | Pol | TV-aksjonen/Ikea | PR |
Bronse | Pol | Audi | Digital Craft |
Bronse | Pol | Audi | Digital Craft |
Dansk ledelse i Norden
I år var det Danmark som vant den nordiske kampen om løver – for første gang noensinne. Tradisjonelt har Sverige vært det sterkeste, nordiske landet med både flest innsendte bidrag og flest priser. Det var fremdeles svenske byråer som sendte inn flest bidrag – de sendte inn 619 bidrag. Danske byråer sendte inn nest-mest, med 273 bidrag, og norske byråer var hakk i hæl med 242 bidrag.
Danmark drar hjem med 22 løver, Sverige med 21 løver og Norge altså 13 løver. Finland fikk én løve.
Det var spesielt to danske jobber som bidro til det store antall løver; «DNA journey» som & Co har laget for reiseoperatøren Momondo og filmen «All that we share» som samme byrå har laget for dansk TV2.
Det totale antall shortlistbidrag var det Sverige som sto for, med 67 vinnerlodd. Danmark hadde 45 bidrag på shortlist, mens Norge hadde 30. Finland hadde fem shortlistbidrag.
Saken fortsetter etter bildet.
Statuen «Fearless girl» ble plassert på Wall Street i New York som del av en kampanje laget av McCann New York for State Street Global Advisors. Denne jobben ble årets mestvinnende jobb. Foto: Scanpix
Uredd jente ordnet opp
Samlet sett under årets Cannes Lions ble det «Fearless girl» som McCann New York har laget for State Street Global Advisors. Totalt rasket denne mye omtalte jobben med seg fire Grand Prix (glass, PR, utendørs og titanium) og 18 løver. Dette gjør at denne jobben er den nest-mestvinnende kampanjen i Cannes Lions' historie.
Kommentér