Thomas Høgebøl gliser bredt når han inntar Croisetten i Cannes. Byrånettverket han leder, The North Alliance, har så langt plukket opp ett Grand Prix, to gull, to sølv og fem bronse. Og ennå er ikke festivalen over.
- Det betyr mye for alle når man er på dette nivået, men for oss betyr det ekstremt mye, i og med at vi er en så ung og ny familie, sier Høgebøl til Kampanje.
- Nå er NoA tre og et halv år gammel, og dette året bekrefter at byråene leverer bedre kreativt enn noen gang. Det er ikke alltid historien når man blir en del av et nettverk.
Han har søkt tilflukt fra heten under solskjermen til en av fortauskafeene rett over gaten fra festivalpalasset sammen med flere av sine nordiske kollegaer. Midt på bordet står den gjeveste prisen man kan vinne i Cannes Lions – Grand Prix – som Åkestam Holst og Great Works har fått for «Humanium» i Lions Innovation. «Humanium» er et nytt metall som lages av nedsmeltede illegale våpen, og som skal brukes til å gi tilbake til de områdene som er hardest rammet av illegal våpenhandel og –bruk.
- Tre år og 30 personer oppsummerer ganske godt hvordan vi har jobbet med «Humanium», først ved å bygge opp forutsetningene for å forstå problemet, hvorfor det skjer og hva som skjer lokalt. Forarbeidet var ekstremt. Deretter gikk vi inn i en fase med kjemiske analyser og snakket med stålverk og hele supply-kjeden for å forstå hvordan dette kunne fungere. Så kommer konseptet, kommunikasjonen og pakketeringen, og for et og et halvt år siden ble det tydelig hvordan dette skulle lanseres, og at det var kombinasjonen mellom innovasjon og kommunikasjon i Great Works og Åkestam Holst skulle gjøre dette mulig, sier Johan Pihl i Great Works.
Digge Zetteberg i Great Works skyter inn:
- Det er lett å tro i Cannes at mye arbeid bare er kampanjer, men i Innovation må man pitsje foran juryen og der må man ha et svar på alle spørsmål. Vi fikk spørsmål om sammensetningen av metallet. Man kan ikke komme med noe som ikke er ekte, sier hun.
Les mer: Uniform tar Norges 10. løve i Cannes
Saken fortsetter etter filmen:
Vinner med samlende reklame
Åkestam Holst har i tillegg vunnet tre bronse for «Ikea Retail Therapy». Danske &Co har vunnet gull, to sølv og to bronse for viralhiten «The DNA Journey» for Momondo og ett gull for danske TV 2 med kampanjen «All That We Share».
Sistnevnte kampanje føyer seg inn i rekken av innsendte arbeider som tar sikte på å være et plaster på et splittet samfunn. I filmen for TV 2 har &Co samlet grupper av mennesker som tilsynelatende representerer hver sin side av samfunnet, men som viser seg å ha mye til felles likevel. Filmen har over 280 millioner visninger.
Saken fortsetter etter filmen.
Rune Petersen i &Co tror det er enkelheten i ideen som gjør at den skiller seg ut.
- Den er muligens naiv på en måte, men vi synes bare det var interessant å stille et annet spørsmål, sier Petersen.
Også «The DNA Journey» for Momondo tar sikte på å bygge ned fordommer ved å vise at vi alle er mer multikulturelle enn vi aner. Denne filmen har over 290 milioner visninger.
Saken fortsetter etter filmen:
To gull, to sølv og to bronser utgjør et realt comeback for det danske byrået som ikke kom seg på en eneste shortlist i fjor.
- &Co har ikke fått panikk av at de hadde et litt dårligere år i fjor. De vet at de har det inni seg, og så får de muligheter for kunder som har ambisjoner. Der har de de nordiske byråene en fordel, for kunder som har begrensede budsjetter vet at de må kjøpe spenstige ideer. Noen ganger treffer man ikke helt, men når man gjør det, så treffer man så voldsomt som nå, sier Høgebøl.
Les også: Folgerø i Cannes-jury: - Festivalsjefen måtte bryte inn
Et nordisk stempel
- Finnes det et nordisk stempel på de jobbene som utmerker seg her i Cannes?
- Vi vil være med å skape en hverdag for alle som vi trives med. Vi har et verdigrunnlag vi står for som er ganske omfattende. Man kan godt kalle det «create good», sier Petronella Panérus. Hun har vært administrerende direktør i Åkestam Holst i et drøyt år. Før det jobbet hun i NoA-byrået Great Works.
- Det er alle tre jobbene eksempler på. Vi bor i en del verden som er ganske privilegert, og alle andre vil ha litt mer av det vi har. Én ting er trygghet og økonomi, men også transparensen og åpenheten. Det vi kan tilby tilbake er ideer, konsepter og kommunikasjon som dette, sier Høgebøl.
- Det finnes et «purpose». Man vil litt mer og bidra til noe bedre. Det er en rød tråd, sier Zetteberg.
Johan Pihl i Great Works tror den flate strukturen i den nordiske byråbransjen er en styrke.
- Det er få titler og åpne prosjekter som mange er med på. Alle føler seg deltagende og det tror jeg er unikt, sier han.
- Gikk i stå
Panérus trekker linjene tilbake til et tidspunkt der hele NoA-prosjektet hang i en tynn tråd.
- Det gikk litt i stå i planleggingsfasen med NoA, og da kunne vi ha sagt «vi stopper her, vi fortsetter ikke», men i stedet ringte vi hverandre og sa at vi måtte få dette til å fungere. Vi hadde begymt å kjenne hverandre og like hverandre. Vi er ikke bare like, men det finnes grunnleggende prisipper og en kultur vi har til felles, sier hun.
Norske Anorak har foreløpig ikke fått vært med på prisfesten. De står med én shortlist i Promo & Activation for Kolonial.no, men ingen løver.
- Tror du Anorak vil ta steget opp i Cannes neste år?
- Det er jeg helt overbevist om at de kommer til å gjøre. De har en mye kortere historie enn &Co og Åkestam Holst, som ensten er en institusjon i hvert sitt land. De behøver litt mer historie og litt flere jobber. De blir jo selvfølgelig svært inspirert av å se det søsterbyråene og kollegaene leverer her.
Kommentér