Schjærven-konsernets produksjonsselskap Schjærven Film har i over 13 år produsert byråets filmer. Nå styrker Schjærven det de selv mener er Norges største reklamefilm-miljø ytterligere. Datterselskapet Clockwork er nå etablert i Mølleparken 4 ved Grünerløkka i Oslo. Clockwork holder til i samme hus som en rekke andre større mediebedrifter, produksjonsselskaper og Schjærvens nye reklamebyrå Empefire.
- Her har vi samlet utstyr, teknikk og kompetanse i et miljø som er unikt i norsk reklamesammenheng. Men det er ikke tekniske finurligheter eller grønn maling som er suksess-faktoren. Det vil alltid være den gode ideen og menneskene som forvalter den som skiller klinten fra hveten. Og med dedikerte mennesker som utøver hver sin spesialitet våger jeg påstanden om at vi er helt unike i landet. Derav navnet, som kan gi assosiasjoner til en prisbelønnet film, men også nøyaktighet og presisjon. Vi lever og ånder for begge, sier Clockwork-sjef Gard A. Andreassen.
- Vi drømte om et skikkelig studio
Han forteller at et gammel drøm er gått i oppfyllelse.
- I Schjærven Film i sin tid hadde vi det jeg kaller et «hull i veggen» da vi holdt til på Dælenga, hvor vi hadde et produktshoot-studio, som ble altfor lite etter hvert som oppdragsmengden økte. Vi gikk derfor rundt og drømte om et skikkelig studio. Når muligheten bød seg i forbindelse med at vi skulle bli flere selskaper, så fant vi disse lokalene. Dette studioet er bygd for det vi kaller produktshoot, sier han til Kampanje.
Schjærven Film gjorde alle store og små filmproduksjoner for alle Schjærvens kunder i alle år.
- Så opprettet Schjærven-konsernet byrået Empefire og da ble også Empefire Film startet. Da skilte vi uviklingsavdelingen og opprettet Clockwork. Det er på mange måter et serviceselskap for Schjærven Reklamebyrå og Empefire, men vi har med erfarne folk fra Schjærven på laget, forteller Andreassen.
Teknikk for mange millioner
Schjærven-konsernet har gjort millioninvesteringer i et nytt film-studio med avanserte tekniske løsninger. Bak teglsteinveggene ved Akerselva finner vi et såkalt greenscreenstudio på 200 kvadratmeter. Der står selskapets stolthet, en permanent «motion control-rigg» og et kontrollrom klargjort for flerkameraproduksjoner og live-streaming. Vegg i vegg med sminke, klipp- og online-suiter med tilhørende lyd og innspillingsfasiliteter.
Clockwork leverer filmproduksjon direkte til sine kunder, som underleverandør til andre byråer og filmselskaper og innhold til kundenes sosiale plattformer. Ulike distribusjonsflater krever ulike formater og studioet er bygget opp for å ivare dette.
- Gjennom mange års erfaring fra reklamefilmproduksjon for Nordens største detaljistkjeder har vi også utviklet en animasjon/motion & design-avdeling og i den senere tiden rene postproduksjonstjenester. Alt dette åpnes nå for andre reklamebyråer, direktekunder og produksjonsselskaper. Dette er gjort som en direkte følge av endret etterspørsel i markedet for produksjonstjenester og økt fokus på innholdsproduksjon generelt, sier administrasjonsdirektør i Schjærven Film, Hilde Holland Madsen.
Suksessrikt filmår for Schjærven
Clockwork etableres i et år hvor Schjærven-konsernet virkelig har markert seg på filmfronten. Sommerens mye omtalte reklamefilm for XXL fra RIO fikk mye oppmerksomhet. Under reklamefestivalen i Cannes vant Schjærven Reklamebyrå gull for filmen «Kjære pappa».
- Gir sommerens suksess med XXL-filmen fra Rio og Cannes-gull til «Kjære pappa» enda mer motivasjon til å øke satsingen på film?
- Det er selvfølgelig utrolig gøy, inspirerende og motiverende å være med på slike suksessproduksjoner, men dette er kun to av nær 2.000 filmer Schjærvens filmgruppe var involvert i siste året, sier Gard A. Andreassen.
- Hovedgrunnen til økt satsing på filmproduksjon ligger nok mer i behovet våre kunder har for flere filmer, levert ennå raskere enn tidligere, til flere flater. Vi finner mye motivasjon i innsikt og erfaring som høstes via tidlig og tett samarbeid med kunden samt byråene i eget hus. Vi mener rett og slett at vi kan lage bedre og mer effektive filmer. Om det er en salgsutløsende, taktisk film eller en profilerende internasjonal film, har vi gode løsninger og det samme engasjement. Det motiverer, sier Andreassen.
- Ikke tøffere tider for reklamefilm
- Tv-produksjonsselskapene klager over små marginer og stadig tøffere marked. Hvordan vil dere beskrive reklamefilmmarkedet?
-Vi registrer ikke tøffere tider hva gjelder produksjon av reklamefilm generelt, men vi ser noe endring i format, innhold og distribusjon for å imøtekomme annonsørenes og byråenes nye behov. Uttak av konsepter gjøres nå for flere flater og vi produserer bredere på samme idé. Men ”levende lyd og bilde” produseres som aldri før, understreker Andreassen.
Kommentér