For en knapp måned siden lanserte Try sitt nye digitalbyrå T/A Opt og tok samtidig sine første steg inn på mediebyråenes banehalvdel. T/A Opt skal i likhet med konkurrenten SMFB Engine tilrettelegge reklamekampanjer for digitale medier og sosial spredning. Også McCann har en lignende enhet under navnet Live 365 som de startet opp i 2013.
Les mer: Try starter nytt digitalbyrå
Nå følger også Kitchen etter med Kitchen/Plot. Også Plot skal lage, aktivere, spre og optimalisere ideer og historier for digitale medier.
- Forbrukeren fornyer vanene sine kontinuerlig, og moderne merkevarer får stadig nye utfordringer. Vi må endre oss i takt med dette for gi kundene våre et fortrinn. Dette grepet er noe vi har jobbet med en stund, og som nå har tatt fast form etter en målrettet satsing de siste månedene, sier Kitchen-sjef Haakon Dahl.
Plot skal både jobbe tett med de kreative teamene i Kitchen på reklamebyråets eksisterende kunder, men satser også på å hente inn egne kunder, og har allerede lykkes med å få et par av dem på plass. Ambisjonene er å forsyne seg av det store markedet for små og mellomstore kunder i dette segmentet.
Kompetansen i Plot bygges rundt en håndfull nøkkelpersoner, forteller Kitchens nye innovasjonssjef Tom Andersson. Han er ansvarlig for utviklingen av enheten, som i første omgang skal bestå av produsenter, innholdsforfattere, social media managers, performance-analytikere, foto og klipp, samt digitale designere. Lise Marie Mørkved skal styre enheten som sjefsprodusent. Lise Marie har erfaring både fra tv og som digitalrådgiver. Hun har også jobbet med Kitchen før, da på kundesiden hos Plan Norge.
- Akkurat nå teller Kitchen/Plot syv hoder, men er under stadig utvikling. Vi merker at det er stor interesse for denne gjengen både hos eksisterende kunder og i newbiz, og vi har allerede god fart. Hvor mange vi er om ett år er vanskelig å spå, men vi sikter mot det dobbelte, sier Tom Andersson.
I motsetning til T/A Opt, blir ikke Plot et datterselskap til Kitchen, men en egen enhet i reklamebyrået.
- Det er viktig å skille miljøene litt mellom Kitchen og Plot. De skal utfordre hverandre og samarbeide, men jeg opplever at det er viktig at Plot har et eget miljø og en egen kultur som de jobber utfra, sier Dahl.
- Må alle reklamebyråene ha et slikt miljø?
- Jeg tror det er naturlig for reklamebyråene å se på hvordan de i større grad kan kontrollere aktiveringen av ideene sine. Jeg tror også at kundene føler at det er tungvint at det fort blir tre partnere i forholdsvis enkle aktiviteter når de både skal ha de som utvikler ideen, de som aktiverer den og kunden selv som ofte har en ganske stor rolle.
- Er det et stormløp fra reklamebransjen mot mediebyråene vi er vitne til nå med Engine, Opt og Plot?
- Nei, jeg tror ikke det. Det er ikke på aktivering at de gigantiske volumene ligger, men det er en viktig bit å kunne også for reklamebyråene. Vi vil fortsatt jobbe godt med mediebyråene.
Dahl tror enheten vil ha en stor andel egne kunder, og fortrinnsvis små og mellomstore, i tillegg til Kitchens egne kunder.
- Mange av kundene deres har kanskje satt ut disse oppgavene til mediebyråene sine?
- Jeg vet ikke hvor forpliktende samarbeid de har med de ulike partnerne her. Den delen Plot skal gjøre er det enkelte mediebyråer som gjør, og andre som ikke gjør. Det er de som gjør det best som kommer til å få jobben fremover.
Kommentér