Sist uke smalt teknologigiganten og Xbox-produsenten Microsoft over 600 milliarder norske kroner på bordet for å sikre seg en av verdens ledende spillprodusenter Activision Blizzard med spill som «Call of Duty», «World of Warcraft», «Guitar Hero» og «Candy Crush» i porteføljen. Kjøpet har fått enormt med oppmerksomhet i den internasjonale spillindustrien, og Microsofts erkerival på spillmarkedet Sony har sett aksjekursen stupe som en følge av gigantoppkjøpet.
- Det er et gigantisk oppkjøp, men det er denne veien det går. Jeg har flere ganger snakket om vi vil se veldig høy prising av selskaper som har innhold innenfor spill, sier investor og spill-gründer Morten Klein.
- Er det for mye?
- Jeg skal ikke si at det for mye, for Microsofts del var det en risiko for at de kunne blir frakjørt innenfor utviklingen innenfor spill. Er det noe teknologiutviklerne ikke klarer å bygge over en natt, så er det content, sier han.
Så langt har spillkampen vært en kamp mellom konsollprodusentene Sony og Microsoft med henholdsvis Playstation og Xbox. Men de mest populære spillene i dag er nå distribuert på en rekke forskjellige plattforme som gjør dem tilgjengelig både på konsoller, PC'er og smarttelefoner og med inntektsstrømmer fra både reklame, kjøp som spillerne gjør i spillet og abonnement.
Les også: Microsoft kjøper spillgigant - konkurrenten faller kraftig på børsen