Bloom-maskineriet er i gang – landet sin første kampanje i OL

Sammen med kunden Foot Locker fikk det nye «superbyrået» vist seg frem for millioner av folk i Paris.

Publisert / Oppdater

Anette Johansen-Desjardin
Anette Johansen-Desjardin Journalist

I slutten av mai kom nyheten om at Aller-konsernets byrånettverk Ahead Group gjorde store endringer og gikk fra åtte til tre byråer. Hyper, Elg, Clay, Nova Vista, Varejo og Pop Film – ble slått sammen, i det nye «superbyrået» Bloom.

Bare tre uker etter sammenslåingen var Bloom ute med sin aller første kampanje som fikk skinne under OL i Paris. Sammen med Foot Locker Internasjonalt lanserte Bloom «The heARt Experience», som var en Augmented Reality (AR)-kampanje bestående av tolv unike AR opplevelser i Paris i forbindelse med de olympiske leker.

- Det har vært utrolig spennende å jobbe med kampanjen for Foot Locker. Innsiktene vi har basert kampanjen på har virkelig hjulpet oss med å finne naturlige måter å engasjere publikum på. Vi visste at ventetiden mellom OL-høydepunktene var en gullgruve for interaktive opplevelser, og ved å inkludere de nye street-sportene har vi klart å nå ut til en ung, urban målgruppe, sier kreativ leder i Bloom, Kristian Schøning-Kristiansen, i en pressemelding.

- Begrenset med tid

Paris har denne sommeren vært vertsby for de 33. olympiske leker og har de siste ukene hatt besøk av 15 millioner tilreisende fra hele verden. Sammen med Foot Locker ønsket Bloom å gjøre ventetiden mellom OL-øvelsene så spennende som mulig, og plasserte AR-opplevelsene i nærheten av Foot Locker butikkene rundt i Paris.

Det er blant annet innsikten om at ventetiden for publikum føles lenger og lenger etter hvert som lekene drar ut, kampanjen bygger på. I tillegg ble det presentert tre nye OL-grener med skateboard, breakdance og surfing, som alle er aktuelle for Foot Locker sin kundegruppe.

The Heart Experience er planlagt og utviklet i samarbeid med det Milano-baserte digitale innovasjonsselskapet Sense Immaterial Reality, der hovedfokuset har vært å gi Foot Locker en naturlig plass i et konkurransepreget medielandskap. Strategien handlet om å finne en naturlig inngang til publikum gjennom å knytte sneaker fans og kultur sammen.

- Å jobbe med The Heart Experience har vært en utrolig givende og spennende utfordring. Vi har hatt begrenset med tid, men takket være et fantastisk samarbeid med Foot Locker og Sense Immaterial Reality, har vi klart å skape engasjerende og unike AR-aktiveringer som virkelig skiller seg ut, sier Schøning-Kristiansen.

- Det har vært mange sene kvelder

Å være en offisiell sponsor av OL krever betydelige investeringer, der fireårige sponsorpakker starter på 200 millioner dollar, og globale partnere som Coca-Cola og Toyota har betalt over 3,3 milliarder dollar for sine avtaler. Innsikt fra tidligere OL viser at det at det finnes naturlige rom der merkevarer kan være en del av kommunikasjonslandskapet uten enorme reklamebudsjetter.

I motsetning til de høye kostnadene ved tradisjonell OL-reklame, tilbyr AR-teknologi og byopplevelser en kostnadseffektiv, men fortsatt engasjerende måte å nå publikum på. AR-opplevelser aktiveres gjennom QR-koder, noe som gjør kommunikasjonen lett tilgjengelig for brukerne og samtidig gir god mulighet for å treffe publikum på mer utradisjonelle lokasjoner. Ved å bruke byen som en arena og integrere AR-opplevelser, åpnet det døren for at Foot Locker kunne tilby interaktive opplevelser for de besøkende uten de samme høye kostnadene.

- Det har vært mange sene kvelder på kontoret, men det sterke fellesskapet og dedikasjonen fra alle involverte har gjort det hele til en morsom og inspirerende reise. Vi er stolte av å ha levert en kampanje som har gitt både underholdning og verdi til OL-publikumet i Paris, sier Schøning-Kristiansen.

I tillegg til Schøning-Kristiansen har Dennis Tönnkvist og Øistein Skeie (kreativt team), Marie Bjørnskau (prosjektleder) og Tina Ertzeid Asla (planner), i Bloom vært involvert.

Bloom-maskineriet er i gang – landet sin første kampanje i OL