Reklamebørsen tar denne runden for seg radio. Som en reklameflate uten visuell støtte er gjerne et konsistent konsept og en gjenkjennelig lydlogo som tydeliggjør avsender sentrale suksesskriterier. I tillegg er humor et hyppig brukt virkemiddel. Annonsørene som benytter kanalens særegenheter som særlige kvaliteter lykkes best.
EKSKLUSIVT FOR KAMPANJE PREMIUM: Last ned pdf- med alle resultatene fra denne månedens reklamebørs her.
Denne gang er det Finn.no som totalt sett presterer best på flaten. Hjulpet av et gjenkjennelig uttrykk og lydbilde over tid og på tvers av kanaler, er lenken til annonsøren krystallklar: hele ni av ti gjenkjenner avsenderen. Blant ellers neddempede og nøkternt informative spoter, er Finn.no den mest energiske – og også den som spiller tydeligst på humor. Humoren går hjem hos folket, og Finn.no vinner dermed også liking-konkurransen.
Finn.nos sterke kategoriposisjon bidrar også til den skyhøye avsenderidentifikasjonen. Publikums evne til å lenke annonse til riktig annonsør faller gjerne med økende «kategoristøy». Kunsten blir da å stå ut mot konkurrentene, og tydelig drive konsumentene til riktig butikk. Dolly Dimple’s informative VM-fristelse gjør også en god jobb her når to av tre identifiserer annonsøren, og forholdvis få oppgir konkurrenter som avsender. I andre enden av skalaen finner vi Interoptik, hvor moderate 10 prosent forbinder spoten med annonsøren, mens halvparten faktisk tror reklamen er for en konkurrerende kjede. Også Fjordkrafts likefremme spot om Shell-avtalen har mer å gå på når det gjelder annonsørtydelighet, men reklamen ser imidlertid ikke ut til å drive folk til konkurrerende virksomheter.
Radio kan fungere godt sammen med tv ettersom lydbilde og uttrykk fra tv gjerne kan bidra til identifikasjon også i radioflaten. Dette kan det se ut som Vita klarer med sin jingle, som trolig gjenkjennes fra tv og slik bidrar til at solkremspoten får rundens beste oppmerksomhet.