Tidligere har Bufdir hatt fokus på barnas behov for endring og fosterforeldres mulighet til å gi «rom for en til» .

Nå går de på lufta med et nytt kommunikasjonskonsept. Denne gangen knyttes historiene tettere til fosterforeldrene og den endringen de selv opplever. Det nye konseptet spinner rundt begrepet «et nytt kapittel».  

- Å flytte til et fosterhjem er et nytt og viktig kapittel i et barns liv. Samtidig er det også et nytt kapittel i livene til de som velger å bli fosterforeldre, skriver Bufdir i en pressemelding.

Filmen som følger med det nye konseptet forsøker å peke på denne tosidigheten på en måte som skal motivere og engasjere.

Se den nye kampanjefilmen her:


Ønsker flere menn på banen
Et annet strategisk valg i det første uttaket av konseptet, er å gi en mann hovedrollen i historien.

- Vår innsikt viser at når det kommer til vurderingsfasen, er kvinner mer positive og oftere initiativtakere enn menn. Men siden det å bli fosterfamilie er en beslutning som hele familien må ta sammen, ville vi denne gangen kommunisere mer direkte til menn. Derfor ønsket vi en historie der mannen spiller hovedrollen, sier kommunikasjonsdirektør i Bufdir, Trine Lie Larsen.

Etter å ha lagt fokuset over på mannen var veien til å knytte historien opp mot fotball kort.

- Idretten tillater mye og sterke følelser. Det er få ting i livet menn er mer lojale overfor enn fotballaget sitt og du bytter ikke fotballag. Punktum. Liverpool har den største supportergruppen i Norge, og City den største norske fotballhelten. Liverpool har en godt voksen fanbase, mens Haaland-effekten gjør at mange barn og ungdom trekker mot City, skriver Bufdir.

Sikret seg Liverpool-sang
Etter å ha sikret rettighetene til selve Liverpool-hymnen «You'll Never Walk Alone», ble allsang på Anfield gjenskapt til filmen.

- Låta passer like godt til en film om barn i fosterhjem som en film om en lojal fotballsupporter, skriver Bufdir.

Atyp er ansvarlig for både strategi, reklame og media på kampanjen. Kampanjen har gått siden selve fotballdagen 2. juledag, også kjent som Boxing Day i Storbritannia, og følger med videre inn i 2024.

Filmen er produsert av Fantefilm, og ifølge pressemeldingen med en noe motvillig Manchester United-supporter Marius Holst på regi og produsent Caroline Mathisen