Våren 2018 skrev Kampanje om at daglig leder i produksjonselskapet Cinenord, Silje Hopland Eik, «gikk inn i TV-markedet med et brak».
Hopland Eik fortalte da om to store satsninger i Norge - TV-dramatiseringen av Jørn Lier Horsts «Wisting» og produksjonen av NRK-dramaet «Alt for Norge», som senere byttet navn til «Atlantic Crossing».
- Parallelt med dette ønsker vi å starte opp med en aktiv produksjon i Sverige og videreføre arbeidet vi har gjort i Norge, sa Hopland Eik da.
Nå har de to produsentene Moa Westeson og Cindy Hanson forlatt Cinenord i Stockholm, mens Anni Faurbye Fernandez har forlatt Cinenord i Oslo, og startet opp sitt eget produksjonsselskap, Nevis Productions, som etableres i Stockholm og København.
Selskapet i Stockholm har per i dag ingen ansatte, bekrefter Hopland Eik til Kampanje.
- Vi har nå ingen faste ansatte i Cinenord Stockholm, og er midt i en omorganisering. Vi baserer oss derfor inntil videre på bruk av freelancere på prosjektbasis, sier hun.
Hopland Eik sier at hun «heier på» Nevis og ønsker dem fremgang, og at Cinenord har «andre planer om nye partnerskap i Sverige». Samtidig bekrefter hun at satsningen i Stockholm nå er mindre viktig enn tidligere.
- Skulle vært i gang med «Wisting»
- Her i Norge fortsetter driften som normalt, vi skulle vært i gang med sesong to av «Wisting», men på grunn av korona-pandemien er opptakene utsatt til over sommeren, sier Hopland Eik.
Både produksjonen av «Wisting» og «Atlantic Crossing» har høstet kraftig kritikk. Sistnvente ble nylig meldt inn til Arbeidstilsynet, etter at Filmforbundet varslet om kritikkverdige forhold knyttet arbeidsforhold, arbeidstid og manglende betaling eller tilbakebetaling for de ansatte.
Hverken Hopland Eik eller NFI har svart på Kampanjes henvendelser angående et møte som ble holdt mellom de to partene i går - men NFI-direktør Kjersti Mo har tidligere uttalt til NRK at NFI kan holde tilbake de 27 millioner kronene Cinenord har fått tildelt i insentivmidler, dersom Arbeidstilsynet kan dokumentere brudd på Arbeidsmiljøloven.
Viaplay-satsningen «Wisting»– Norges dyreste TV-drama noensinne, med et budsjett på 110 millioner kroner – ble på sin side kritisert for en kaotisk innspillingsperiode, preget av mangelfull planlegging og økonomisk rot.
I november 2018 skrev Dagbladet blant annet at mange av frilanserene som arbeidet på produksjonen skal ha opplevd at fakturert lønn ikke ble utbetalt i tide, samtidig som et stort overforbruk førte til en budsjettprekk på et titall millioner kroner.
- Alle lønninger ble betalt i tide. Noen få fakturaer med kort forfallstid ble betalt etter forfall, sa Silje Hopland Eik til Dagbladet da.
«Wisting» ble solgt til BBC sent i fjor, men Cinenord gikk samtidig med underskudd og hadde milliongjeld.
Kommentér