– Internasjonale strømmetjenester kan ikke ha sugerør ned i filmfondet, sier Anette Trettebergstuen (Ap), første nestleder i kulturkomiteen på Stortinget til Dagsavisen

Denne uken stilte Ap-politikeren skriftlig spørsmål om den omstridte produksjonsstøtten til serien «Beforeigners», produsert av Rubicon for HBO Nordic. 

Norsk Filminstitutt (NFI) ga Rubicon 9.5 millioner kroner i produksjonssjonstilskud i 2018, men stoppet utbetalingen da HBO kom inn som produsent, fordi de mente Rubicon ikke lenger var rettighetseier. Rubicon klaget og fikk medhold i medieklagenemda i desember.

Ifølge Rushprint er konsekvensene av dette at NFI må utbetale produksjonstilskuddet på 9,5 millioner kroner til Rubicon, i samsvar med tildelingsbrevet.

Blant dem som stiller seg kritisk til medieklagenemdas avgjørelse er Åse Kringstad i Virke Produsentforeningen. 

- Filmfondet er til for å skape norsk innhold fra en uavhengig norsk bransje, med produsenter som eier rettighetene til egne produksjoner. Vi mener Medieklagenemndas vedtak utvanner dette prinsippet, sier hun til Kampanje. 

Virke Produsentforeningen: - Gode nyheter
Spørsmålet fra Trettebergstuen lød som følgende: «Hva vil statsråden nå gjøre for å sikre at forskriftene endres slik at vi sikrer at ikke internasjonale aktører med eierskap til rettighetene til norske produksjoner vil kvalifisere til støtte fra filmfondet?», ifølge Dagsavisen. 

Abid Raja svarte tirsdag at departementet i samråd med NFI vil «vurdere endringer i reglene for tilskudd til filmproduksjon». Raja åpner dermed for å endre lovforskriftene som ble brukt i saken om Rubicon og «Beforeigners».

Kringstad mener dette er gode nyheter, og sier Virke Produsentforeningen er glade for at kulturministeren nå åpner for å tydeliggjøre forskriften. 

Videre understreker Kringstad at Virke Produsentforeningen ikke er imot at utenlandskeide strømmeaktører skal få støtte fra NFI, men at de mener det er viktig å skille mellom intensivordningen og filmfondet. 

- Gjennom insentivordningen har regjeringen satt av penger til internasjonale aktører som vil filme i Norge. Her er primærfokuset næringsrettet og knyttet til å tiltrekke seg internasjonale aktører, sier hun og fortsetter: 

-  Dersom filmfondets midler går til å finansiere opp produksjoner som utføres av norske produsenter uten at de sitter igjen med eierskapet i etterkant, og dermed kan ha inntekter fra produksjonen også på sikt, vil det være stikk i strid med intensjonen bak regjeringens filmpolitiske mål om å bygge en bærekraftig norsk filmbransje med sunn økonomi.

Til Dagsavisen sier Fridrik Mar, sjef for dramaproduksjon i Rubicon, at de mener de treffer for alle viktige punkter for støtte til norsk serieproduksjon. 

– «Beforeigners» er en norsk produksjon og en Rubicon-produksjon, utviklet av oss fra grunnen av. Den er gjennomført i Norge, den har vært viktig for oss og viktig for norsk filmbransje, sier han. 

Slik Kampanje meldte i desember, har Rubicon søkt støtte til en ny sesong av «Beforeigners», gjennom insentivordningen for internasjonale film- og tv-produksjoner i Norge.

Les også: Beforeigners skaper vil lage minst tre sesonger og er åpen for spin-off-serier: - Får heller bli flaut hvis vi kanselleres