Navn: Kelly Christiansen Lillesund
Alder: 38
Stilling: Produsent i Monster
Aktuell: Monster produserer true crime-serien «The Oslo Killing» for Discovery Networks Norway og amerikanske AMC Networks.
- True crime-sjangeren er i vinden, men den får også kritikk for å lage underholdning av tragedier. Bør vi ha noen betenkeligheter med å la oss fenge av programmer som «Gåten Orderud» og «The Oslo Killing»?
- Akkurat de to prosjektene mener jeg det ligger solid journalistisk håndverk bak, men vi vet å sette pris på kritiske seere. Jeg reagerer selv negativt på true crime-serier som ikke er åpne om at de har slagside, og holder tilbake informasjon som svekker budskapet de vil ha frem. Og det er uheldig når det henger igjen et mistankens slør over uskyldige. Men jeg mener likevel at journalister bør kikke påtalemyndigheten, forsvarsadvokater, pressen og domstolene mer i kortene, og ikke mindre. Det ligger mye læring i å se grundig på en sak når nyhetshjulet har stoppet opp. Da kan man også sette saken inn i et større perspektiv. De beste true crime-seriene gjør at vi blir litt klokere og litt mer kritiske til hvilke sannheter vi blir presentert for.
- Hva spiser og drikker du julaften?
- Som norskamerikaner fra Lindesnes vokste jeg opp i skjæringspunktet mellom torsk med smørsaus og kalkun med marshmellowgratinerte søtpoteter, men med egen familie er svigermors smakfulle pinnekjøtt blitt tradisjon.
- Hva var det morsomste som skjedde i medie- og kommunikasjonsåret 2018?
- Jeg lo ikke, men jeg kjente på en ut-av-kroppen-opplevelse da jeg så intervjuet med Per Sandberg og Bahareh Letnes under Arendalsuka, og følte en viss skam over at jeg hadde sittet og ventet hele kvelden på å se det.
- Du får lov til å forfatte ett av forslagene i Trine Skei Grandes kommende stortingsmelding om mediebransjen, som blir førende for mediepolitikken i lang tid fremover. Hva skriver du?
- Jeg ville styrket tilskuddsordninger til undersøkende journalistiske prosjekter på alle plattformer, over hele landet. De er helt nødvendige, og dessverre kostbare.
- Rema 1000 har fått mye oppmerksomhet for sin smarthus-film i år. Dropper du hele taleassistenten eller gleder du deg til å begynne å snakke til kaffemaskinen og stereoen?
- Vi har et hus der varmeovner, lys og vifter styres automatisk ut fra værvarsler og sensorer. Men det hender at baderomsvifta og jeg er uenige om hvilket fuktighetsnivå som er akseptabelt, og da lengter jeg etter en bryter å slå på.
- 2018 har vært et politisk stormfullt år. Hvilken politiker får din kommunikasjonspris og hvem får den ikke?
- Min kommunikasjonspris går til Knut Arild Hareide, som trådte frem som en sterk, raus og modig leder. Politikere som fremstiller seg som ofre, som «alle andre er ute etter å ta», får ingen pris av meg.
- Hvilken tv-serie ble du hekta på og hvilken hekta du deg av i 2018?
- Jeg hektet meg på «Le Bureau», «The Staircase» og «Gåten Orderud». Når det gjelder avhekting, tror jeg det holder med to sesonger med alt det mørke og vonde i «The Handmaid's Tale».
- Hvordan har radiovanene dine endret seg i år og fikk du noen nye lyttervaner i år?
- Jeg strømmer nyhetene og Politisk kvarter på mobilen om morgenen, som før. Jeg ble hektet på podcaster da jeg var hjemme i fødselspermisjon under forrige presidentvalgkamp i USA, og slukte amerikanske politiske podcaster mens jeg trillet, ammet og blandet grøt. Nå brukes mer av tiden på true crime-podcaster. Og Lørdagsrådet og musikk når krimjournalisthodet må hvile.
- Er det morsomt og folkelig eller helt upassende av VG å spørre Hadia Tajik om hun fikk snøret i bånn første kvelden med sin nye kjæreste?
- Jeg synes det var et upassende spørsmål i et ellers godt intervju.
- Hvilket bilde på kamerarullen på mobilen din oppsummerer 2018 best?
- Kamerarullen gir et presist bilde av livet i 2018. Halvparten av bildene er av barna, den andre halvparten er tatt under arbeidet med true crime-serien vi produserer. På bildet ser vi Maria Iranzo Nielsen, som er på vei fra Argentina til Norge, hvor hun ikke har vært siden hennes mor, Anni Iranzo, ble drept i 1974. Maria ble vitne til drapet som fireåring, og søker svar på hva som skjedde med moren. Fotograf Jon Anton Brekne (avbildet) og regissør Ingrid Wevang har fulgt henne tett på denne reisen.
Maria Iranzo Nielsen på flyreisen til Norge for første gang siden drapet på hennes mor i 1974. Neste år får TVNorge-seerne bli med på hennes jakt på svar. Foto: Privat
Kommentér