Humordrama gjør det godt i seermarkedet. I hvert fall serier som «Neste sommer» og «Helt perfekt» på Discovery. For TVNorges humordrama slår nemlig ut langt mer kostbare dramasatsinger som «Mammon» og «Det tredje øyet» med sine budsjetter på henholdsvis 50 og 40 millioner kroner. I hvert om en legger seertallene på lineær-tv i målgruppen 15-50 år til grunn.
I går var det klart for siste episode av «Neste sommer», en serie som totalt har samlet 550.000 seere i snitt i år, riksuniverset 12+. Det er ny rekord for serien som er inne i sin tredje sesong og som det er all grunn til å tro vil fortsette på Discovery-kanalen fremover.
- Jeg syns begge seriene bare blir bedre og bedre for hver sesong, og vi er glade for det gode samarbeidet vi har med Feelgood rundt disse produksjonene, sier Rasmus Øyen, humorsjef i Discovery i Norge.
Også sesong seks av «Helt perfekt» gjør det bra med et snitt på 416.000 seere, noe som er like bak fjorårsrekorden på 425.000 seere.
Til sammenligning hadde «Mammon» her rundt 700.000 lineær-tv-seere på sine episoder denne sesongen, mens en serie som «Det tredje øyet» har hatt i underkant av 200.000 seere.
Les også: TVNorge-kjendisene satte ny finalerekord
- Vi treffer godt blant de unge
Seertallene på «Neste sommer» er også såpass sterke at de slår ut store dramaserier som «Det tredje øyet» og «Mammon» og årets påskekrimsatsinger på TV 2 og NRK1 om en legger seertallene i målgruppen 15 til 50 år til grunn.
- Dette er utrolig gøy. Det satses mer på norsk tv-drama enn noen gang før, så for oss i TVNorge er dette veldig stas. Vi har gjennom flere år hatt en målrettet satsing på norsk humor, og nå ser vi at det vi holder på med fungerer. Vi treffer godt blant de unge seerne, noe som er veldig gledelig for oss som kommersiell tv-kanal, sier Rasmus Øyen, humorsjef i TVNorge og Discovery Networks.
I denne kommersielle målgruppen hadde «Neste sommer» et snitt på 300.000 seere mellom 15 og 50 år, mens «Thomas Giertsen: Helt perfekt» fikk et snitt på 253.000. Lineær-seingen til «Mammon» i denne målgruppen var på 268.000 seere, men her skal det legges til at seing på repriser, i opptak og på nett ikke er tatt med.
Samtidig begynner det også bli mer og mer utfordrende å sammenligne dramaserier. NRK-produksjonen «Skam» er denne våren blitt distribuert på en egen blogg der over 200.000 har vært innom nettsiden for å følge serien.
Les også: «Skam» setter nye rekorder
Seertallene til TV 2s dramaserier i denne målgruppen var for «Det tredje øyet» på 115.000 seere, mens en dramaserie som «Meglerne» hadde 86.000 seere.
Saken fortsetter etter bildet.
Thomas Giertsen ypper seg med langt mer kostbare dramasatsinger på norsk tv hva gjelder seertall.
- Gir god return
Det er altså tv-produksjonsselskapet Feelgood som står bak de to seriene og daglig leder i tv-produksjonsselskapet som har blant annet Sony og Thomas Giertsen på eiersiden, Olav Øen, sier dette er satsinger som skiller seg fra de største dramasatsingene på budsjettnivå også.
- Jeg vil tro TVNorge synes det er god return på den investeringen i forhold til produksjonsbudsjettene, sier Olav Øen som til daglig leder Feelgood Film og TV.
- Hvor mye sparer en kanal på denne typen dramaserier?
- Drama er uansett dyrt og der de største produksjonene kan ha budsjetter opp mot 90 millioner kroner. Men dette er ikke i nærheten av det. Jeg vil tro dette er en bra investering for TVNorge hva gjelder profilbygging også, sier han.
- Hvorfor treffer disse seriene så godt blant seerne?
- Jeg tror det handler om at vi har laget serier som seerne kan kjenne seg igjen i både i forhold til familieliv og feriesituasjoner. Det er også veldig godt laget med godt manushåndverk og regi og skuespill, sier Øen.
Les også: Drama-boom til over 400 millioner kroner
Størst i dramaklassen
NRK er fortsatt størst i klassen, og «Mammon» er bare den første i en rekke av mange nye, norske dramaserier på NRK i 2016, der «Nobel» med Aksel Hennie er den største. Også TV 2 fortsetter sin store dramasatsing og skal etter planen vise nye sesonger av både «Det tredje øyet», «Frikjent» og «Meglerne».
I fjor var det TV 2 som svidde av mest på tv-drama, med tidenes dyreste norske tv-drama «Okkupert» som det store flaggskipet. Den politiske thrilleren hadde en budsjettramme på 90 millioner kroner.
De største satsingene har i år hatt budsjetter på henholdsvis 50 millioner kroner og 40 millioner kroner for «Mammon» og «Det tredje øyet».
Kommentér