Denne våren har Stiftelsen Gullruten hatt en omfattende konkurranse gående med tanke på hvem som skal produsere et av de aller største tv-eventene i Norge, «Gullruten».
De siste tre årene er det Monster som har tatt seg av produksjonen og i konkurranse med det meste av tv-produksjonsselskaper så var det igjen Monster som stakk av med oppdraget.
- En rekke av de største produksjonsselskapene, eventselskaper og kommersielle aktører har vist interesse og engasjement, og det er fint å oppleve hvor sterkt «Gullruten» står i bransjen, sier styreleder Leif Holst Jensen.
Han forteller at styret har sammen med prosjektredaktør Kari Hansmark i TV 2 hatt et veldig vanskelig valg, blant veldig gode og sterke aktører med tydelige ambisjoner på vegne av Gullruten og bransjen.
- Monster har hevet showet til nye høyder de siste tre årene, og selv om vi egentlig mente prosjektet burde rullere mellom selskapene, var det dem som trakk det lengste strået denne gang også. De var imponerende presise i sine tanker om videreutvikling av innholdet, og har god forståelse for at dette både er et tv-show, og en stor festopplevelse for alle som skal til Bergen, sier Holst Jensen.
For Monster betyr det tre nye år som arrangør av den største tv-festen.
- Jeg er jo veldig stolt av hva produksjonen rundt produsent Eva Rolland i Monster og Stein Hjertholm i Playroom har fått til de tre siste årene. Nå gleder vi oss veldig over å kunne fortsette festen i tre nye år. Det er bare å glede seg, sier administrerende direktør i Monster, Ingvild Daae.
Å lage Gullruten er dårlig butikk for Monster, men sjefen i tv-produksjonsselskapet er likevel fornøyd over å få oppdraget.
- Dårlig business
Avtalen gjelder for årene 2016 til 2018 og Kampanje har tidligere skrevet at avtalen har en verdi på rundt seks millioner kroner. Leder av Monster Ingvild Daae ønsker ikke å gå ut med avtalens verdi, men avkrefter at det er snakk om seks millioner kroner.
- Finansieringen av «Gullruten» er en splitt mellom Stiftelsen og TV 2 også er vi avhengige av å få til den kommersielle delen selv. Det har vi klart de siste tre årene, sier Daae til Kampanje.
Det er en kjent sak at det å produsere «Gullruten» ikke er noe økonomisk lukrativt oppdrag og Daae sier Monster ikke har tjent på oppdraget de siste årene.
- Nei, det er ganske dårlig business. Men dette er noe vi har lyst til å lage også er målet å gå break even selv om vi ikke alltid klarer det, sier sjefen for tv-produksjonshuset.
- Hvorfor gjør dere det da?
- Det er viktig å ha prosjekter som folk synes det gøy å lage. «Gullruten» er rett og slett et veldig lystbetont prosjekt, men det er klart at vi tenkte oss godt om før vi ble med pitsjen, sier Daae.
- Er det gøy å arrangere fest for tv-bransjen?
- Det er gøy å lage fest og gøy dele ut priser, sier Daae.
Fikk Gullruten for «Idol».
Selv har Ingvild Daae vært til stede på en rekke «Gullruten» oppgjennom årene. Høydepunktet kom i 2015.
- Neste år blir min 13. «Gullruten» og det er klart årgangen i 2005 var et fantastisk år for meg som produsent. Da mottok jeg pris for «Beste underholdningsprogram» for «Idol».
Håpet nå er at den nye kreative, kommersielle avdelingen under ledelse av Thomas Houge skal få litt mer fart i prosjektet økonomisk og dette skal også ha vektet tungt når Stiftelsen Gullruten valgte Monster som produksjonsselskap for de neste tre årene.
Sammen med Lise Rønneberg som har holdt i «Gullruten»- prosjektet de tre siste årene skal bidra med å få finansiert prosjektet sammen med TV2 og Stiftelsen Gullruten.
- Vi er stolte over å ha vunnet denne pitchen og vil gjøre vårt ytterste for å sørge for en glamorøs ramme for prosjektet også i de neste tre årene og utvikle den kommersielle siden sammen med Playroom på eventsiden, sier Houge.
Styret i Gullruten består av Hilde Skofteland, Skofteland Film, Pål Sommer-Erichson fra Strix og styreleder Leif Holst Jensen, dekan på Westerdals Oslo ACT og er nå supplert med Kjetil Høye Sviland, som er kommunikasjonsdirektør i Virke.
- «Gullruten» er et stort og unikt arrangement som samler hele tv-bransjen og alt som rører seg av kjente folk fra skjermen. Vi gleder oss til nye runder med Nordiske Mediedager og Gullruten i Bergen i mai, vi er trygge på at dette skal bli bra, sier styreleder Holst Jensen.
Kommentér