I dag våknet hovedstaden til et nedtagget operahus i Bjørvika. WAR, med veldig store gule bokstaver, sto det fredag morgen skrevet over glassveggene på operabygget – og det var nærmest umulig å ikke se det for forbipasserende. Nyheten nådde raskt alle de største norske mediene. Det som noen kanskje trodde var ren vandalisme og tagging viste seg å være et godt planlagt stunt. Bak stod Operaen, Red Media og Ren Reklame.

- Operaen kom til oss med en fantastisk idè, som vi umiddelbart tente på. Det er inspirerende å få jobbe med en kunde som Operaen som tør å satse på et såpass vågalt prosjekt, der de tar det å bruke sine egne flater til en helt ny dimensjon, sier Nora Beck, rådgiver for Operaen hos Red Media Consulting, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Tagging på Operaen: Det som kunne virke som rent hærverk var et planlagt reklamestunt for Operaen.

- Ikke bare en turistmagnet
Operasjefen  ønsket å rette søkelyset mot deres nye forestilling «War Requiem» som starter 10.september.

- Et viktig mål for Operaen er å vise at de er mer enn bare en turistmagnet. Med dette stuntet er det innsiden som kommer frem på utsiden. Vi vil ikke bare ha oppmerksomhet om fasaden, men også hva som foregår på innsiden. Derfor kliner vi innholdet på fasaden, sier operasjef Per Boye Hansen.

Gjennom nattetimene fra torsdag til fredag har en gjeng på seks personer fra Red, Heia, Ren Reklame og kunstkollektivet The Stupid Mammals jobbet på spreng for å få alt klart før solen stod opp.

- Vi viste de første skissene av våre tanker i midten av august til Red, siden den gang har det gått slag i slag for å få gjennomført dette prosjektet. Et prosjekt som krever mye mer enn det som er synlig for det blotte øyet» sier Kenneth Fredstie, markedssjef i Operaen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

I nattens mulm og mørke: En gjeng på seks personer fra Red, Heia, Ren Reklame og kunstkollektivet The Stupid Mammals jobbet på spreng for å få alt klart før solen stod opp.

Stykket «War Requiem» omtales som en tydelig ytring mot terror og krigsødeleggelser i Calixto Bieitos regi – og ble skrevet til gjenåpningen av katedralen i Coventry i 1962, som i likhet med 4.000 hus hadde den blitt bombet i stykker i 1940.