En rekke musikkfestivaler har begynt å sende livesendinger fra konsertene sine for «å gi publikum en smak av hva festivalen kan by på».
Festivalene Dekmantel i Nederland og The Social i Maidstone i England har begge begynt å kringkaste seg over nettet gjennom nettsteder som Facebook Live, skriver NTB.Boiler Room og Be AT TV. Til og med Notting Hill-karnevalet i London slenger seg på bølgen i år, med planlagte 42 timers livestreaming som skal nå ut til et publikum over hele verden.
- Ved å strømme festivaler får millioner av mennesker en smakebit av hva din festival kan by på. Hvis du har noe å vise fram kan streaming være en svært effektiv måte å gå fra å nå noen hundre tusen tilskuere, til å nå millioner, sier Blaise Bellville, grunnlegger og sjef i Boiler Broom til den britiske avisen The Guardian.
Selv om tilskuerne trolig ikke vil sammenligne en nett-konsert med å være til stede under selve konserten, kan streaming styrke festivalens renommé og overbevise flere til å ta turen til arrangementet.
Ifølge grunnlegger Maurizio Vitale i Movement Europe og Kappa Futur festivals kan streaming være med på nå flere publikummere, men Vitale understreker også at jungeltelegrafen fortsatt er en sterk måte å tiltrekke seg nye kunder på, skriver avisen.
Øya-sjef var bekymret
Øyafestivalen har streamet live i samarbeid med NRK, VG og Aftenposten siden 2007. De tre siste årene har festivalen også streamet i land som Kina (LeTV) og Latin-Amerika (MTV).
- Vi synes det er en glimrende måte å nå ut til flere som kanskje er nysgjerrige på Øya, men ikke har billett. Vi tror også det er et godt markedsføringstiltak, og som en bonus får vi dokumentert konserter i gode HD-opptak som både vi og artist kan bruke til promotering i etterkant, sier Tord Rønning Krogtoft, daglig leder av Øyafestivalen, til Kampanje.
Festivalen har foreløpig ikke opplevd at strømmetilbudet har redusert billettsalget.
- Da vi begynte å strømme hadde vi visse bekymringer for at det kanskje ville redusere billettsalget siden folk da kunne sitte hjemme i stua og se konserter, men det viste seg å være motsatt, gode konsertstrømminger har heller ført til økt interesse.
- Er det noen ulemper med livestrømming fra festivaler?
- Det kan vel ikke kalles en ulempe, men arbeidet med å hente inn rettigheter fra artistene er ofte tidkrevende, omfattende og uforutsigbart. Men etter såpass mange år med strømming, synes vi selv at vi nå har funnet et godt system for dette.
Øya-sjef Tord Krogtoft er positiv til streaming og sier det ikke går utover billettsalget.
Økning i strømmer
Selskapet Feat.fm har siden etableringen i 2014 spesialisert seg på livestrømming og jobber mye opp mot festivaler. På kundelisten til Feat.fm står blant annet Vinjerock, Oslo Innovation Week, Infernofestivalen og By:Larm.
Daglig leder og en av gründerne av selskapet, Mathias Rygh, har sett en klar økning i antall strømminger fra konserter de siste årene. Han tror det er en konsekvens av at stadig flere festivaler booker inn samme artister.
- Livestrømminger har blitt mye mer profesjonelle. Man sender ikke lenger bare konserter, men lager fulle tv-sendinger som viser mer av selve festivalopplevelsen og med intervjuer av artister og så videre. Det er vel en konsekvens av at mange festivaler i Europa tilbyr de samme artistene, så hvor man ender opp med å dra styres like mye av andre ting som av hvem som spiller. Musikken er nok for mange blitt lydsporet til totalopplevelsen, sier han.
Rygh mener at det er svært enkelt for festivaler å livestrømme.
- Festivaler har gjerne en storskjerm til publikum, og må uansett ha produksjon til denne - da er det en liten merkostnad å sette opp en livestømming basert på denne. De største kostnadene er knyttet til redaksjonelt innhold man lager ved siden av, for eksempel intervjuer med artistene og annet ekstramateriell.
- Stor kamp om rettighetene
Rygh mener det blant de største internasjonale festivalene er stor kamp om rettigheter til strømminger og opptak.
- Her ser man gjerne at aktører som YouTube, Red Bull og Twitch kjemper om rettighetene, men mindre festivaler har også fått øynene opp for strømming. Det er nok bare et tidsspørsmål før Facebook kommer på banen også. Dessverre er det lite penger å hente på dette om man ikke er flink til å hente inn sponsorer. Her er det nok en stor jobb å gjøre.
Han legger til:
- Personlig skulle jeg likt å se strømminger fra de mindre og mer unike festivalene rundt omkring i landet og internasjonalt. Når for eksempel Vinjerock streamer unike konsertbilder fra fjellheimen er jo det en fantastisk Norgesreklame som absolutt kunne vært utnyttet bedre kommersielt.
- Ligger utenfor vårt mandat
Hos Innovasjon Norge som skal selger Norge som turistmål i utlandet tar ikke bølgen.
- Norske festivaler har fått en del positiv oppmerksomhet i internasjonale medier i det siste, og det er klart at streaming fra ulike unike festivaler rundt om i Norge vil skape en positive oppmerksomhet og en større synlighet for Norge, som igjen kan ha en positiv effekt på Merkevaren Norge og på norsk reiselivsnæring, sier Audun Pettersen, leder for reiseliv og mat i Innovasjon Norge.
- Har Visit Norway vurdert å sponse strømming fra mindre festivaler, eller inngå samarbeid?
- Sponsing av streaming ligger utenfor vårt mandat, men å vise deler av dette innholdet på Visitnorway er en mulighet vi eventuelt kunne sett på.
- Er det en uutnyttet mulighet, mener du?
- Dette er som mye annet et kost-nytte-spørsmål og må vurderes opp mot andre markedsbehov og muligheter av de ulike festivalene.
Det er bare flere og flere musikkfestivaler som satser på live-strømming, mener daglig leder i Feat.fm, Mathias Rygh.
Kommentér