Titalls kampanjer fra 2019 har blitt sendt inn gjennom hele året, og en svært kompetent jury har jobbet møysommelig med å «skille klinten fra hveten».

Den 28. februar var det duket for lokal finale på Hasle, hvor de ti beste casene ble presentert, hvor alle fikk muligheten til å avgi sin stemme.

- Helt umulig å velge nr. 1, var Dag Sørsdahl konsernsjefen i Aller sin kommentar under finaledagen! Se mer fra dagen under.



De ti beste casene fra fjoråret har nå blitt til tre

Her er finalistene:


Vinneren – den siste som står igjen og kan smykke seg med tittelen årets beste case i Aller Media – avsløres 25. mai. Hvem holder du en knapp på?

Kommersiell direktør i Aller Media, Chris Tallerås Steen, er juryleder. I bedømmingen av casene fra 2019 har hun med seg bl.a. en ekstern jury bestående av Camilla Grund (leder for INMA), Camilla Kolverud (fundraising- and marketing manager i Amnesty International Norge) og Cecilie Matheson (rådgiver og strateg i ROCS).

I tillegg til den rene juryeringen, har disse også fungert som coacher. Dét vil si at de har guidet, tipset og rådet menneskene bak casene der det trengs, og hjulpet dem frem mot en finale.

SF Studios

Juryens begrunnelse: En imponerende teknisk løsning, hvor «IT» bruker alle annonseflatene på fronten av Dagbladet.no til å fortelle en historie. Her ble det skapt en skreddersydd løsning som ga en total dominansløsning, hvor leserne blir trukket nedover siden for å følge ballongen til den store «finalen» av avslutning i fullskjermformatet. Rett og slett imponerende håndverk, både kreativt og teknisk.

UNIK LØSNING:

Martin Wenstad Janssen, strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media, til venstre. Ingrid Ree Wiig, hovedrådgiver i PHD, til høyre.

Bare kort tid etter premieren i 2017, ble den filmatiserte versjonen av Stephen Kings «IT» den mest innbringende skrekkfilmen gjennom tidene. To år senere ble Aller Media utfordret av SF Norge og mediebyrået PHD på å lage en helt unik løsning for å kommunisere at oppfølgeren «IT: Chapter 2» kom på kino.

Resultatet ble en sømløs takeoverløsning på forsiden av Dagbladet.no. Løsningen kombinerte fire formater som spilte sammen, i takt med lesernes scroll nedover nettavisen front.

Dagbladet er eneste medie i verden som har laget en slik løsning, og dermed innfridde Aller Media sterkt på SF Norges opprinnelige utfordring; å skape noe helt unikt.

– Vi er veldig fornøyde med løsningen av kampanjen! Den stod ut, var godt synlig, annerledes og spennende, sier markedssjef i SF
 Norge, Katrine Aamodt, og fortsetter:

– Det er også veldig moro å være med i finalen i Aller Best. At løsningen blir lagt merke til, og at vi har muligheten til å samarbeide om nye formater og løsninger, er veldig gøy!

Se mer om kampanjen og løsningen under.

Ingrid Ree Wiig fra PHD beskriver samarbeidet med Aller Media, med strategisk konsernkundeansvarlig Martin Wenstad Janssen i spissen, som «helt supert». Også hun er veldig fornøyd med løsningen.

– Når vi jobber med filmlanseringer streber vi alltid etter kreative og oppmerksomhetsskapende løsninger som gjør at vi evner å stå ut i reklamestøyen og får folk inn i kinosalene. Spesielt viktig er premierehelgen, som er «make it or break it» for en kinofilm, og denne løsningen bidro absolutt til at vi fikk den unike synligheten vi trengte i premiereuken, sier Ree Wiig.

– De eneste jeg vil tro ikke var så fornøyde med denne løsningen, er de med klovneskrekk. De skulle nok ønske at de ikke ble forfulgt av «IT» og ballongene da de scrollet nedover siden…, legger hun til.

Obs BYGG

Juryens begrunnelse: Klarere KPI har man sjelden fått i en brief. Obs BYGG ønsket å øke kjennskapen til prisløftet sitt fra 13 til 17 % og kjennskap til nettbutikken fra 30 til 37 % over en periode fra juni til september. Ved god bruk av geografidata og målgruppedata traff Obs BYGG innertier, med egenutviklet annonsemal fikk de også frem budskapet på en fremragende måte. Ved bruk av Aller Effekt ble kampanjene målt underveis og sett at de var på track med KPI-ene. Kjennskap til prisløftet endte på 24 % og kjennskapen til nettbutikken økte til 46 %. De hadde samtidig en trafikkvekst til nettbutikk på hele 21 % og en omsetningsvekst i nettbutikk på hele 29 %. Her har man virkelig truffet blink!

TRAFF BLINK:

Gard Robert Hasselstrøm, markedssjef i Obs BYGG, til venstre. Josephine Messa, strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media, til høyre.

Obs BYGG hadde klare mål å nå da de kom til Aller Media: Å øke kjennskapen til nettbutikken og til prisløftet deres. Kundene kan nemlig alltid stole på at de får den beste prisen hos Obs BYGG – noe én av fire nordmenn hadde fått med seg i kjølvannet av fjorårets sommerkampanje.

Det er hele 81 % høyere andel enn kontrollgruppen som ikke ble eksponert for annonser i samme periode.

I tillegg løftet kampanjen både totalinntrykk og preferanse til Obs BYGG, samtidig som den styrket oppfatningen av at Obs BYGG er god på inspirasjon (som var et eget delmål med kampanjen).

Løsningen til Aller, i samarbeid med PHD og Obs BYGG, ble unike annonsemaler som kunne løfte fram ulike tidsrelevante produkter. Disse var det mulig å justere og oppdatere underveis med enkle grep. 

Se mer om kampanjen og løsningen under.

Kampanjen ble en braksuksess. Faktisk gikk det så bra at det fristet til gjentakelse, forteller Thomas Johansen. Han er digital director i PHD.

– Løsningen som ble gjennomført i 2019 leverte på alle punkter, og har dermed blitt videreført i 2020! Vel og merke med justeringer. Disse bygger på research som Aller Media har fulgt opp med for å spisse løsningen ytterligere. Vi ser frem til fortsettelsen, sier Johansen.

Han skryter også av den «åpne, ærlige og tillitsbaserte dialogen» som har vært en rød tråd gjennom kampanjen. Strategisk konsernkundeansvarlig Josephine Messa sier seg enig i at det vellykkede løpet i stor grad skyldes knirkefri kommunikasjon.

– Vi hadde tett dialog gjennom hele kampanjeperioden. Vi optimaliserte underveis, og dette ga fantastiske resultater. Et godt bevis på at teamwork skaper god effekt, konstaterer Messa.

Gard Robert Hasselstrøm, markedssjef i Obs BYGG, er svært fornøyd med resultatet av den spennende kampanjen og sier han motiveres av at det er enda mer å strekke seg etter.

Han synes også det er gøy å være én av tre finalister.

– Vi er glade og stolte over at vi har nådd finalen. Det viser at vi evner å påvirke med kommunikasjonen vår og at vi skaper verdi utover «kampanjesalget». Det viser også at vi har en systematikk i marketingarbeidet vårt til å skape ønskede positive effekter på merkevarenivå, i tillegg til at det er godt dokumentert, sier Hasselstrøm.

Talkmore

Juryens begrunnelse: Dette er skreddersøm med stor S, og hele kampanjen er tilrettelagt av Martin Wenstad Janssen fra Aller Media, OMD og kunde i et herlig samarbeid. Her ble essensen i Aller Medias metodikk formelen: Effekt = Budskap x Distribusjon. Dette er en teknisk vanskelig løsning, hvor Aller Media skapte, produserte og distribuerte 100.000 kontekstuelle annonser for Talkmore, for å nå brukeren i riktig kontekst og en kreativitet i breddeløpet som spiller på merkevaren. Det ble fokusert på merkevaren, og man benyttet lekenheten i navnet og logoen til Talkmore. Resultatene er unike.

SKREDDERSØM:

Carl-Adam Sjölander, digitalrådgiver i OMD, til høyre. M Martin Wenstad Janssen, strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media, i midten. Anniken Aas-Jakobsen, hovedrådgiver hos OMD, til høyre.

Talkmore er en betydelig telekom-aktør, men konkurransen er hard. Utfordringen med tidligere reklame har vært avsenderidentitet – og det var her Aller Media kom inn i bildet.

Med strategisk konsernkundeansvarlig Martin Wenstad Janssen i front, sto de for løsningen i dette finale-caset fra A til Å: En kampanje med skreddersøm, der Aller Media fikk totalansvaret for å tenke kreativt, produsere og distribuere hele kampanjen.

Wenstad Janssen forteller at den største utfordringen lå i å bestemme hvordan en helt åpen brief uten føringer – med kun overordnede KPI-er – skulle angripes.

Teamet i Aller Media gikk for en metodisk tilnærming. Først en grundig debrief med Talkmore og byrå OMD for å sikre enda bedre forståelse for oppgaven, og så flere «sparremøter».

– På den måten fikk vi snevret oss lenger og lenger inn mot løsningen vi endte opp med å presentere. Vi simpelthen elsket det vi hadde kommet fram til, og vi traff også midt i blinken hos både Talkmore og hos OMD, sier Wenstad Janssen.

Han forteller videre at så godt som alle deler av kommersiell avdeling i Aller Media var involvert i idé, produksjon og gjennomføring, og at det var gøy å se hvor godt det fungerte å jobbe tverrfaglig.

Enda gøyere ble det da de i etterkant også kunne dokumentere god effekt og løft i KPI-ene som var satt.

Resultatene overgikk nemlig alle mål. Totaldekningen var på hele to millioner mennesker, og økningen i både kunnskap og vurdering var langt over det som var målsatt. I tillegg mente 70 % at annonsene hadde tydeligere avsenderidentitet enn tidligere.

Se mer om kampanjen og løsningen under.

Kampanjen besto av to parallelle innganger:

  • Ett breddeløp med fullskjermer og bumper-ads innen tre kategorier med aktuell og relevant tematikk, kjørt på tvers i hele Aller Media-Universet.
  • Ett spisset løp med unike målstyrte, kontekstuelle annonser mot 16 utvalgte redaksjonelle kategorier, gjennom tags på Dagbladet og Se og Hør.


Christine Henriksen Aanestad er markedssjef i Talkmore. Hun tar av seg hatten av løsningen Aller Media leverte.

– Vi er kjempefornøyde! Vi føler kampanjen tok tak i flere av våre viktigste problemstillinger på en flott måte. Store, synlige flater som leker med merkevarenavnet vårt, og både kan bidra til å øke «top of mind», samt gi varme til merkevaren gjennom valget av ord og bilder, sier Henriksen Aanestad.

– Samtidig er det en leken løsning som utnytter teknologien på en spennende måte og tar tak i ord relevante for akkurat den artikkelen og hva leseren interesserer seg for personlig – og igjen kobler dette mot oss. Virkelig en spennende løsning!, jubler markedssjefen.

Hovedrådgiver hos OMD, Anniken Aas-Jakobsen, og digitalrådgiver Carl-Adam Sjölander er like entusiastiske.

– Aller Media evnet å legge til et element av «smartness» i kampanjeløsningene som var svært effektive. Alt fra funksjonaliteten til de tekniske løsningene i selve annonseriggen, hele veien ned til detaljene som preget den enkelte annonsen – over 100.000 unike i tallet! Det er rett og slett imponerende, sier Aas-Jakobsen.

– Løsningen leverte ikke bare knallsterke resultater, den var også utrolig spennende og morsom å jobbe med, legger Sjölander til.

Digitalrådgiveren forteller også at det allerede gode samarbeidet OMD hadde med teamet i Aller Media, ble løftet til et nytt nivå med Talkmore-kampanjen:

– De tok en vanskelig og ganske diffus brief, og leverte en totalløsning langt over forventningene i alle ledd. Uansett om det gjaldt innsikt, det kreative eller utviklingen av løsningen, så fungerte samarbeidet utmerket fra start til slutt.

Så, hva tenker Talkmore om at suksesscaset nå er i Aller Best-finale?

– Jeg synes jo det er en ære å komme helt til finalen i en konkurranse med mange sterke kandidater. Nå er det bare å krysse fingrene og håpe at det går vår vei, sier markedssjef Henriksen Aanestad.