Det ble en god norsk dag i Cannes i går med et Grand Prix til Anti Bergen i Design. Det er første gang et norsk byrå henter hjem den gjeveste design-prisen i Cannes Lions. Like godt gikk det ikke i digitalkategoriene Cyber og Mobil. Norske byråer hadde fem vinnersjanser i Cyber, ledet an av SMFB og deres Geox-kampanje «7 Days of Rain», men ingen ble funnet verdig metall. I Mobil kom ingen norske bidrag på shortlist. Vi må tre år tilbake for å finne et like dårlig Cyber-år sett med norske øyne.
Mediafront-gründer og tidligere Cannes-vinner Mathias Friis mener den dårlige norske uttellingen er urovekkende.
- Det er kjempetrist. Dette er et sted vi burde være. Vi er et av de mest moderne og teknologiske landene i hele verden. Det er vi som bruker mest og har mest trafikk, så klarer vi ikke å hevde oss og snakke til alle brukerne og være frempå i kommunikasjonen. Vi ligger helt bakpå. Vi er jo sprengt tilbake til steinalderen, sier Friis til Kampanje.
- I et vakuum
Mathias Friis var med da Norge tok sitt første og foreløpige eneste Grand Prix i Cyber med kampanjen «Sol Comments» for Scandinavia Online (SOL) i 2008. Friis sluttet i McCann Worldgroup i fjor vinter etter at selskapet valgte å legge ned Mediafront som eget selskap.
- Hadde vi en annen posisjon på slutten av 2000-tallet?
- Jeg tror ikke nødvendigvis det, men jeg tror vi har ligget i et slags vakuum hvor verden har gått videre. Vi tar den letteste veien ut og kjøper medier og bruker penger på det som er trygt og godt, og ikke det som er spennende og nytt. Det er litt lite fremoverlent. Jeg tror ikke vi gjør nok.
- Tviholder på reklamejobber
Ambisjonsnivået i de digitale kategoriene var på forhånd ikke skyhøyt fra de norske byråene. Norge sendte inn 26 bidrag til Cyber og bare ti til Mobil, mens vi sendte inn 53 bidrag til filmkategorien og 31 til radio. I Sverige er forholdet mellom kategoriene motsatt.
- Kanskje den norske reklamebransjen tviholder på reklamejobber, mens de nyeste reklamejobbene ikke nødvendigvis er reklamejobber. Hva er det vi skal med bannere på mobil? Vi trenger tjenester som vi bruker og synes er gøy, sier Friis, og viser til årets Grand Prix i mobilkategorien, en jobb for Nivea av FCB Brasil som lar foreldre holde oversikt over hvor barna befinner seg på stranda.
- Vi er fortsatt på et stadium hvor vi må kjempe for de digitale løsningene. Jeg tror fortsatt på annonser og reklamefilm, men det skulle vært helt motsatt. Man skal ha det digitale i sentrum, og så blir reklamefilmer innkastere til det. Det skjønner svenskene, sier Friis.
- Forutsetningene tilstede
Administrerende direktør Bjarte Eide i M&C Saatchi i Stockholm har lang erfaring fra både den norske og den svenske reklamebransjen. Han ser ikke svart på den norske bransjen.
- Først av alt får vi være stolte av Norges meget velfortjente Grand Prix i Design. En fantastisk fin og brutalt enkelt idé. Jeg traff akkurat Lje Nwokorieen, som er en god venn fra London og årets juryformann for Design i Cannes. Jeg lovet å hilse Kampanjes lesere at juryen var enstemmig i at årets Grand Prix skulle gå til Anti. Så hatten av til Kjetil, Erik og alle involverte, sier Eide til Kampanje.
- Og så er det bare å gratulere Forsman & Bodenfors og Volvo med et udiskutabelt Grand Prix i Cyber. Sverige kan også glede seg over sølv til Åkestam og bronse til oss i M&C Saatchi i samme kategori, legger han til.
De svenske byråene hentet hjem seks løver i tillegg til Grand Prix til Forsman & Bodenfors. Eide tror ikke de norske byråene står langt tilbake for det svenske nivået.
- Konkurransen i Cannes er tøffere enn noen gang både i antall bidrag i kategorier som Cyber og Mobil, men også i kvalitet på ideene. Så, jeg tror man får være nesten like stolt av shortlist som løver. Frem til shortlist kan tilfeldigheter og uflaks selvsagt spille inn, ettersom hele juryen ikke nødvendigvis ser alle jobber. Men i bronse, sølv, gull og Grand Prix er det som regel ingen tilfeldigheter. Alle jobber som har nådd shortlist diskuteres og vurderes nøye, sier Eide.
- Neste år er det kanskje Norges tur i Cyber og Mobil. Jeg er på Gullblyanten hvert år og ble som alltid imponert over nivået i blant annet Design og Cyber. Så det virker som om alle forutsetninger er tilstede.
Kommentér