- Holder ikke bare å lage tårevåte reklamefilmer

Verken sykdommen, bloddiamantene eller korrupsjonssaken har tatt motet fra Anne Gro Gulla. Nå skal hun gjøre svenske Telia til et selskap vi elsker.

Publisert / Oppdater

Knut Kristian  Hauger
Knut Kristian Hauger

Det er ikke så ofte at en finner norske markedsførere og merkevarebyggere helt i toppen av de største internasjonale selskapene, men det finnes noen av dem. Europadirektør i Circle K er nordmannen Jacob Schram, Eivind Roald sitter i konsernledelsen i SAS og tidligere har også Kampanje skrevet om «den norske sjokolademafiaen» i Mondelez. Men det finnes også andre, og én av dem er Anne Gro Gulla som i 2014 pakket kofferten og satte seg på flyet til Stockholm for å starte i jobben som merkevaresjef i Telia. 

- Jeg har bodd mange år i utlandet tidligere, men det er annerledes å flytte når man 52 og ikke 25. Jeg har mange gode venner i Oslo og har ikke kuttet båndene til Norge. Jeg kommer nok tilbake, sier Anne Gro Gulla til Kampanje.

- Hvordan er det å være norsk i et stort svensk selskap. Hører de på deg?

- De har ikke noe valg, ler hun. 

Noen forskjeller er det imidlertid på å jobbe i et norsk selskap og et svensk selskap.

- Selvsagt er mye likt, men svensker er mer strukturert enn vi nordmenn. Det passer meg bra. Jeg har bodd 11 år i Tyskland og lærte litt om orden den gangen.  Vi er også flere nordmenn på kontoret i Stockholm. Jannike Grüner er HR-sjef i den svenske organisasjonen og mange har arbeidet i Oslo hos Netcom, sier Gulla.

Vil bli elsket
Telia er en sammenslåing av det svenske og det finske teleselskapet Telia og Sonera. Selskapet har en omsetning på rundt 90 milliarder svenske kroner og markedsverdi på 150 milliarder. Det er med andre ikke noe lite selskap Gulla har startet opp i - med én oppgave for øyet: Hun leder arbeidet med å bygge den nye merkevareplattformen til Telia i Norden og Baltikum.

- Vi eide verdier som kvalitet og tillit, men vi hadde for få verdier som målgruppen virkelig satte pris på, sier hun.

Nå vil hun «bevege merkevaren fra en man stoler på» til å bli det hun kalle et love brand.

Gulla skal med andre få nordmenn, nordboere og baltere til «å elske» Telia-merkevaren.

- Vi skal lage love brands. Det er vår metode og det handler om å levere på det som kundene virkelig bryr seg om, sier hun

- Tror du det er mulig for Telia å bli en merkevare vi «elsker»?

- Helt klart. Se på Vinmonopolet eller Systembolaget. De er «elsket» selv om oppgaven deres er å selge mindre alkohol. At de har klart det er beundringsverdig. 

- Men teleselskapene kommer ikke akkurat høyt på listen over selskaper vi liker?

- Jeg er helt overbevist om at vi får det til selv om det ikke skjer over natten. 

Saatchi-direktør står bak
Teorien om love brand eller love marks ble først lansert av administrerende direktør i reklamebyrået Saatchi & Saatchi, Kevin Roberts. Han definerer et love mark som en merkevare man er lojal mot, selv om det ikke alltid er rasjonelt opplagt. Gulla mener det er noen merkevarer som man «gladelig anbefaler til andre», som man forsvarer, respekterer, kanskje unnskylder om nødvendig.

- Dette er merkevarer som man rett og slett har et forhold til. Apple har lenge vært et slikt eksempel, IKEA og ikke minst Lego er andre, sier hun.

Hun sier Telia i dag holder interne kurs om love brands sammen med Richard Hytner, tidligere Deputy Chairman i Saatchi og nå Associate Professor på London Business School der Telia blant annet skal holde foredrag om arbeidet de gjør og presentere seg som et markedsføringscase for studentene.

Jeg har blitt sterkere med alderen. Jeg har lenge drømt om å skrive en roman, men det var først da jeg fylte 50, at jeg hoppet i det.

- Ikke nok med god reklame
Merkevaresjefen mener god reklame fortsatt vil være en viktig del av markedsføringsmiksen, men at reklame alene ikke er nok til å skape et love brand. Mange husker kanskje de prisvinnende reklamefilmene fra Netcom på midten av 2000-tallet med lommeringing.

Les også: Vant Gullfisken med «Lommeringeren»

- Men det er ikke nok kun å lage tårevåte eller morsomme reklamefilmer. Vi må levere på merkevareløftet vårt hver eneste dag, i alt vi gjør. Det handler både om lederskap, selskapsverdier og kultur. Sammen blir dette vår unike posisjon.

- Hva er Telias verdier?

- Våre verdier er dare, care og simplify. Vi skal utfordre, bry oss og gjøre ting enkelt. Vår visjon er «to bring the world closer on the customer’s terms».

Telia-konsernet i Norge består i dag av en rekke forskjellige merkevarer som Chess, OneCall og MyCall i tillegg til Telia-merkevaren.

- Er det noen av Telia-merkevarene kundene liker bedre enn andre?

- Vi har utviklet et ny merkevaretracker som måler love brands og resultatene fra denne er ikke tilgjengelige ennå. Generelt ser vi at de mindre merkevarene ofte har en høyere love score. Vi ser frem til å få resultatene etter jul, sier hun

Mye av arbeidet Gulla og Telia har gjort i forbindelse med rebrandingen, er å se i de nye reklamefilmene til det svenske telekonsernet der en av dem var den omtalte «dronefilmen».

Les også: Telia feirer med «verdens første dronekake».

Selskapet har de siste årene jobbet med reklamebyrået DDB, men byttet nylig reklamebyrå i Sverige da de gikk til Forsman & Bodenfors. I dag er de ute med et helt nytt kommunikasjonskonsept som heter «Här er ditt liv».  

Nå er livet tilbake på skinner, men man blir aldri helt den samme. Jeg har blitt mer takknemlig, mer sårbar og enda mer opptatt av å leve i nuet. Anne Gro Gulla

Korrupsjon og telekom
Det er ikke første gang Gulla skal jobbe med en rebrandingprosess av et stort nordisk telekomselskap. Etter at hun forlot reklamebransjen og McCann og SDG i 2003, gikk turen til Telenor hvor hun var global merkevaresjef.

- Hva er den største forskjellen på kulturen i Telenor og Telia?

- Først og fremst er de veldig like. Begge selskaper står trygt og godt forankret i den nordiske selskapskulturen. I Telia fokuserer jeg på Norden og Baltikum mens jeg hadde et større og mer heterogent geografisk område i Telenor. Jeg opplever et enormt tempo i Telia. Vi er på en fantastisk forandringsreise som det er en fryd å være med på.

En likhet, som begge selskapene nok ville vært foruten, er at begge de to nordiske teleselskapene har slitt med korrupsjonsanklager i Asia. Nå har Telenor lagt ut sine aksjer i Vimpelcom for salg, men styret i Telia har besluttet å redusere sitt nærvær i Asia for å fokusere på sine kjernemarkeder i Norden og Baltikum. Selskapet har også inngått et forlik med de amerikanske myndighetene og satt av 12,5 milliarder svenske kroner for å betale en verdens største bøter for korrupsjonen og uregelmessighetene i blant annet Usbekistan. Gulla sier korrupsjonssaken og den massive mediedekningen ikke har forstyrret henne i arbeidet med å gjøre Telia til et love brand.

- Nei, det har det ikke. Vi fokuserer fremover og den nye ledelsen er ikke knyttet til korrupsjonsskandalen. Nå jobber vi hver dag for å skape den nye generasjonen telekomselskap.

Bokdebutant: Anne Gro Gulla sier hun har «utfordret sin egen kreativitet» når hun nå lanserer sin debutroman «Sommerfuglringen». Foto: Kampanje. 

Blood Diamonds
Gulla startet sin karriere på annonsørsiden i noen av verdens største merkevareselskaper, nemlig Unilever og Coca-Cola, før hun gikk over til den kreative siden av markedsføringsfaget. Først som konsulent og senere administrerende direktør for Scandinavian Design Group (SDG) og en del av ledergruppen til McCann Worldgroup under ledelse av John Arne Medalen, etterfulgt av Thomas Høgebøl.  

Gulla sier hun fortsatt er veldig opptatt av kreativitet, både på kundesiden og i byråverden.

- Da jeg ledet SDG, så jeg det som min viktigste jobb å fjerne barrierer for kreativitet.

- Hva slags barrierer?

- Det kan være så mangt, men som leder kan du skape et klima hvor alle føler de kan bidra og hvor det ikke er farlig å si hva man tenker. Et trygt miljø med takhøyde. Som markedsfører, er det vår viktigste oppgave virkelig å forstå kundene, men vi må også komme med løsninger som fryder og overrasker. Konkurransen er hard på alle markeder. Kreative løsninger er viktigere enn noen gang.

Nå har hun også våget «å utfordre sin egen kreativitet» og lansert sin debutroman «Sommerfuglringen.

- Det er godt å bli eldre, Da våger man mer, smiler hun.  

- Blir vi ikke mer forsiktige når vi blir eldre?

- Nei, det gjelder ikke for meg. Jeg har blitt sterkere med alderen. Jeg har lenge drømt om å skrive en roman, men det var først når jeg fylte 50, at jeg hoppet i det.

- Hva handler boken om?

- Boken handler om prisen og konsekvensene av å følge sin egen vei i livet.  Handlingen starter i Kenya i 1969 der vi møter Liv som er sjef på et barnehjem. Hun treffer Frank og blir hodestups forelsket. Men det er ingen kjærlighetsroman. Liv blir dratt inn i en brutal diamantsmuglerliga. Vi møter også vestkantfruen Sara som blir kjent med Liv som gammel dame når hun døser i en seng på Madserudhjemmet. Jeg håper at leseren også ser livsvisdom i boken. Dette er ikke en ny versjon av «Blood Diamonds» (.  

- Er det noe om merkevarebygging og markedsføring i boken?

- Nei, boken foregår i andre miljøer. Men noen vil kanskje kjenne seg igjen. Det er ikke til å unngå. Man skriver om det man kjenner til. Gode venner har også bidratt. Sven Skaara har designet coveret og Britt Ekensteen har vært fotograf

Selv kommer Gulla fra den lille bygda Vartdal i Møre og Romsdal og hennes tante flyttet til nettopp Kenya for å drive et barnehjem i 1969.  Gulla har vært på flere turer til Afrika for å gjøre research til boken. Hun har ikke selv erfaring med bloddiamanter, men som tidligere styremedlem i David-Andersen, sitter hun på relevant kunnskap om diamanter.

- Å skrive en roman er en kreativ prosess. Ser du en sammenheng mellom det å være forfatter og lede en merkevare?

- Det er veldige klare paralleller. Når man skriver, handler det om få ned en historie som beveger leseren. Da må det være ekte og man kommer ikke utenom å utlevere seg selv. En kreativ prosess handler både om å ha klare rammer, våge å utfordre og ikke minst være fri og nysgjerrig til å tenke nytt.

Ble alvorlig syk
Samtidig med at Anne Gro Gulla skulle ferdigstille boken «Sommerfuglringen» ble hun også alvorlig syk. Gulla fikk brystkreft. Sykdommen, som hun nå er frisk av, medførte at Gulla måtte få hjelp av sin gode venn Anniken Fjelberg, medgründer i gründerfellesskapet 657.

- Anniken steppet inn på jobben i Telia. Vi var midt i prosessen med å skape nytt design og det var godt å få en så erfaren kollega inn på laget, sier hun.

Gulla ble sykemeldt i tre måneder og bokskrivingen ble lagt på hylla i denne perioden. Men for å bearbeide sjokket over den alvorlige diagnosen, skrev hun om sine opplevelser på engelsk og der Huffington Post publiserte hennes anekdoter.

- Nå er livet tilbake på skinner, men man blir aldri helt den samme. Jeg har blitt mer takknemlig, mer sårbar og enda mer opptatt av å leve i nuet. Man må ikke vente med å fullføre drømmene sine. 

Arbeidet med den første boken har tydeligvis gitt mersmak for Gulla sier hun allerede har begynt å planlegge den «den vanskelige oppfølgerboken».

- Nå tar jeg to uker fri og reiser til Sicilia for å begynne å skrive på en ny bok. Det er bare å hoppe ut i det og jeg har lært mye av arbeidet med den første boken, sier hun.

 - Diamanter og Afrika er kanskje langt unna det du opplevde og går rundt i Telenor og Telia. Kan det ligge en god roman i et nordisk telekonsern?

- Vi får se. Men det kan det helt sikkert. 

Anne Gro Gulla:

  • Alder: 53 år

  • Jobb: Merkevaredirektør i Telia

  • Tidligere arbeidsplasser: Unilever, Coca-Cola, SDG og Telenor. I tillegg vært gründer, hatt eget konsulentselskap og jobbet for London Business School. 

  • Favorittsitat:  “If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito in the room.” (Dalai Lama) 

  • Lederfilosofi: “If you love somebody, set them free.” (Sting)
    - En viktig oppgave som leder er å ta bort hindringer for sine ansatte slik at de kan utfolde sin kreativitet.

- Holder ikke bare å lage tårevåte reklamefilmer