På søndag går startskuddet for reklamefestivalen i Cannes - årets store happening i reklamebransjen. Norske reklamebyråer har til sammen sendt inn 285 bidrag til konkurransen. Det er det høyeste antallet siden 2008.
Men moroa er ikke gratis. Flere av byråene betaler godt over 100.000 kroner bare for å sende inn bidrag.
Try/Apt har sendt inn 59 bidrag, mer enn noe annet norsk reklamebyrå. For det betaler de 27.000 euro, altså over 200.000 norske kroner.
Se listen over hvilke reklamebyråer som sender inn flest bidrag i bunnen av saken.
Satser på sitt beste Cannes-år
Byråleder Kjetil Try forteller at antall bidrag de sender inn i stor grad reflekterer troen på eget arbeid.
- Vi sender inn mer til Cannes i år enn vi har gjort før. Vi prioriterer noen få konkurranser i året, og det er Gullblyanten i Norge og Cannes i utlandet. I år sendte vi også inn ganske mye til Eurobest, og der ble vi det byrået som vant mest i hele Europa. Det har nok preget oss litt med tanke på Cannes. Vi har blitt gode og mener vi har veldig mange bra jobber i Try dette året. Den dårlige nyheten er at det koster mye penger å sende dem inn, sier han til Kampanje.
Han understreker samtidig at dette året skiller seg ut.
- Dette er ikke et normaltall for oss i Cannes og det er langt fra et normaltall for å sende inn til konkurranser. Men det er litt bevisst og vi har unnet oss den luksusen.
- Har du tro på at dere for igjen for investeringen?
- Vi har i hvert fall et håp. Jeg har sittet i juryen i Cannes og vet at Cannes er litt lotto. Én ting er at vi selv synes vi har gode jobber, men om man vinner er helt avhengig av hvem andre har som har gode jobber og hvem som sitter i juryen. Selv om reklamekonkurranser ikke er det vi fokuserer aller mest på, blir vi nok skuffet om vi ikke gjør vårt beste Cannes-år. Det vil si at vi bør vinne minimum to-tre løver for å være fornøyd. Det er en høy målsetting, sier Try.
Han vedgår at det ikke er snakk om småpenger for byrået.
- Så får man diskutere om det er verdt 200.000 kroner i innsendelsesavgift. Personlig mener jeg det har blitt helt hysterisk dyrt, men vi ser på dette som en blanding av bonus og PR-effekt. Vi merker at vi har blitt et byrå de kjenner veldig godt i Norden og i en del andre land. Vi har ikke noe reklamebusjett i Try/Apt så på et vis blir jo Cannes-deltagelsen et supplement for nettopp det. Et godt Cannes år gir god effekt innad i bedriften og PR-effekt mot internasjonale annonsører.
- Hvor mye bruker dere totalt på Cannes i år?
- Det har jeg ikke noe tall på, men vi deltar veldig lite på konferanser og kurs ellers i året. Vi samler det meste i Cannes og lager både kulturbygging og gøy og fag på en gang. For oss fungerer det veldig bra. Det koster en del penger, men jeg er overbevist om at vi ikke bruker spesielt mye i året sett under ett på den typen ting, og at Cannes totalt sett er en god investering.
- Blir ekstra gira
Etter Try/Apt følger SMFB og McCann med henholdsvis 46 og 45 bidrag. Det betaler de rundt 170.000 kroner for hver.
- Vi anser ikke dette som en beinhard investering, men vel så mye som et underholdningsbidrag som gir oss stor glede internt. For konkurransemennesker som oss, blir vi ekstra gira av å konkurrere ute i den store verden. Riktignok kostnadsfører vi dette på markedsføringsbudsjettet vårt. Utover konkurranser driver vi pussig nok særdeles lite markedsføring av oss selv, sier byråleder Christian Steen i SMFB til Kampanje.
- Hva er det som gjør at dere sender inne så mange bidrag i år?
- Det er fordi vi synes vi har laget mange bra jobber som holder internasjonal klasse. Vi sender inn kampanjer vi har troen på.
SMFB sender imidlertid ingen delegater til festivalen.
- Vi har ingen offisiell SMFB-tur ned dit i år. Men tre stykker har tatt seg fri for å få med seg stemningen der nede. Resten av oss har diverse oppgaver å løse før sommeren, så vi har rett og slett ikke tid, sier Steen.
Flere av de norske byråansatte velger å dra til Cannes uten delegatpass. Det betyr at de står utenfor festivalen og det faglige innholdet, men at de får med seg desto mer av det sosiale. Delegatpass for hele festivalen koster 2.395 euro per stykk. Try/Apt sender ned 13 av sine ansatte med fullt delegatpass. Det beløper seg til en ytterligere kostnad på rundt 240.000 kroner.
- Opp mot én million
Eier av selskapet Marketing Toolbox, Arne-Inge Christophersen, hadde sin første tur til Cannes Lions i 1986 og har lang erfaring med reklamefestivalen. Han forteller at det er store variasjoner fra byrå til byrå.
- Noen har Cannes som en del av en premiering og en bonusordning, noen har det i lønnsavtalen og noen er ikke i Cannes det hele tatt, sier han til Kampanje.
Men at det kan bli en dyr fornøyelse for mange, det er det ingen tvil om.
- Cannes lever av dette og de tar seg godt betalt. Det er en hel industri på dette området. Noen reklamebyråer bruker mange hundre tusen kroner, kanskje opp mot én million kroner på sine ansatte og enkelte kunder. Andre bruker nesten ingenting og bare reiser ned, bor billig og gjør det veldig enkelt.
- Og Cannes Lions er bare én av mange konkurranser. Dette er en stor utgiftspost for reklamebyråene som gjerne vil konkurrere og vise seg frem internasjonalt. Det at et relamebyrå bruker 100-200.000 kroner for å være i Cannes blir et lite regnestykke sammenlignet med hele bildet, legger han til.
Her er byråene som sender inn flest bidrag til årets Cannes Lions:
Byrå |
Bidrag |
Try/Apt |
59 |
SMFB |
46 |
McCann |
45 |
Los&Co |
19 |
Dist Creative |
17 |
Trigger Oslo |
14 |
Kitchen |
14 |
Dinamo |
13 |
Frank |
9 |
Futatsu Industries |
6 |
Kommentér